۳۳ مورد نقض آتش بس… تصمیم اپوزیسیون برای شکایت به سازمان ملل

عناصری از «لشکر گردان الرحمن» در حال استراحت در ساختمانی در خط مقدم در شهرک پالا در غوطه شرقی دمشق – عکس از خبرگزاری فرانسه

عناصری از «لشکر گردان الرحمن» در حال استراحت در ساختمانی در خط مقدم در شهرک پالا در غوطه شرقی دمشق – عکس از خبرگزاری فرانسه

پیش بینی ها درباره وضعیت آتش بس سستی که از نیمه شب جمعه گذشته در سوریه به اجرا در آمد متفاوت هستند. با تبادل اتهامات بین نظام و روسیه از یک سو، و اپوزیسیون سوریه از سوی دیگر، در خصوص نقض آتش بس، سرتیپ احمد الزغبی رئیس هیئت عالی مذاکره کننده به «الشرق الأوسط» گفت، طی ۴۸ ساعت گذشته نزدیک به ۳۳ مورد نقض آتش بس ثبت شد، و ۳۱ نفر از غیر نظامیان کشته شدند. وی تأکید کرد که «حزب الله» در نقض آتش بس الزبدانی و مضایا و حومه شرقی و غربی ادلب، و غوطه شرقی دست دارد.

مسکو نیز به نوبه خود گفت از زمان آغاز اجرای آتش بس نه مورد نقض آتش بس را ثبت کرده است.

در همین راستا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرد در صورتی که نتوان کمک های انسان دوستانه به سوریه وارد کرد و آتش بس در این کشور پایدار نباشد، گزینه های دیگری برای بررسی وجود خواهد داشت، که از آن جمله گزینه «بی» است که جان کری وزیر خارجه آمریکا آن را ارائه داده بود. وی افزود: « در صورتی که عدم جدیت نظام سوریه و متحدانش مشخص شود، این طرح جایگزین به اجرا در خواهد آمد». الجبیر در کنفرانسی مطبوعاتی با کریستین جنسون، همتای دانمارکی خود توضیح داد حل و فصل بحران سوریه بدون بشار اسد خواهد بود. وی اشاره کرد که اسد چه با راه حل مسالمت آمیز و یا از طریق راه حل نظامی، از قدرت کنار خواهد رفت، و استفاده از هر کدام از این دو گزینه به خود بشار اسد باز می گردد.

از سوی دیگر، اپوزیسیون سوریه اقدام به ایجاد مرکزی برای ثبت نقض آتش بس در مناطق تحت کنترل خود کرد، که این مرکز مسؤلیت خواهد داشت موارد نقض آتش بس را رصد و ثبت کرده و به کمیسیون عالی مذاکره کننده اطلاع دهد و این کمیسیون هم به نوبه خود به نهادهای بین المللی گزارش خواهد کرد.

در همین حال سالم المسلط سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کننده گفت: «کمیسیون قصد دارد در خصوص موارد نقض آتش بس از سوی نیروهای نظام و نیروهای روسی، یک شکایت نامه رسمی به استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، و وزیران خارجه گروه حمایت بین المللی از سوریه تقدیم کند».