سعودی از افزایش ذخایر نفت به ۲۶۸٫۵ میلیارد بشکه و گاز به ۳۲۵٫۱ تریلیون فوت مکعب خبر داد

وزارت انرژی: این ارزیابی تاکیدی بر موقعیت و اعتبار قدرتمند سعودی است

ریاض: عبدالهادی حبتور

وزارت انرژی، صنعت و معادن طبیعی سعودی روز گذشته از افزایش ذخایر ثابت نفت و گاز بعد از فرآیند احراز هویت مستقل منطقۀ شرکت «آرامکو» توسط شرکت «دگولیر و مک‌ناتون» خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، به اذعان این وزارت این فرآیند باعث افزایش ناخالص ذخایر ثابت سعودی از پایان سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۶۸٫۵ میلیارد بشکۀ نفت و ۳۲۵٫۱ تریلیون فوت مکعب گاز می‌شود.
این شرکت پیش از این در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد بود که میزان ذخایر نفت آن ۲۶۶٫۳ میلیارد بشکه نفت و ذخایر گاز آن ۳۰۷٫۹ تریلیون فوت مترمکعب بود که ۲۶۰٫۹ بشکه نفت و ۳۰۲٫۳ فوت مکعب گاز از آنها سهم آرامکو بود.
این وزارت روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد علاوه بر ذخایر منطقه آرامکو، سعودی همچنین نیمی از ذخایر نفتی منطقۀ مشارکتی سعودی و کویت را دارد که ۵٫۴ میلیارد بشکۀ نفت و بیش از ۵٫۶ تریلیون فوت مکعب گاز در آن وجود دارد.
در بیانیۀ این وزارت اشاره شد که نتایج ارزیابی نشان دهندۀ میزان صحت تخمین‌هایی است که سعودی و به خصوص آرامکو در خصوص ذخایر هیدروکربن، قدرت و دقت آنها داشت.
این وزارت در بیانیه عنوان کرد معمولا در صنعت نفت شرکت‌ها در بررسی ذخایر بر مخازن اصلی خود متمرکز می‌شوند که شرکت «دگولیر و مک‌ناتون» نیز با توجه به این اصل ۵۴ مخزن اصلی آرامکو از مجموع ۳۶۸ مخزن آن را بررسی کرد که خود به تنهایی ۸۰ درصد ذخایر نفت سعودی را در منطقه امتیاز آن شامل می‌شود که ۲۶۰٫۹ میلیارد بشکه است.
دگولیر و مک‌ناتون پس از احراز هویت شرکت نفت دولتی آرامکو عنوان کرد ذحایر نفتی این شرکت ۱٫۰ درصد یا به عبارتی ۲.۲ میلیارد متر مکعب از میزانی که آرامکو در آخرین گزارش سالانه خود منتشر کرد بیشتر است.
اما در خصوص منابع گاز بعد از برررسی ۷۷ مخرن اصلی گاز که ۶۰ درصد تولیدات گاز سعودی را شامل می‌شود نشان داد سعودی ۲۰۴٫۹ تریلیون فوت مکعب ذخیرۀ گاز دارد که ذخایر نفتی این شرکت ۹٫۰ درصد یا به عبارتی ۱۷٫۲ تریلیون قدم مکعب از میزانی که آرامکو در آخرین گزارش سالانه خود منتشر کرد و میزان آن ۳۰۲.۳ تریلیون فوت مکعب گاز بود بیشتر است.
مهندس خالد الفالح وزیر انرژی سعودی عنوان کرد این بررسی نشان دهدۀ سه موضوع بود؛ این ذخایر بزرگ کم‌هزینه‌تری ذخایر جهان هستند، میزان انتشار گاز گلخانه‌ای در تولید آنها در سطح جهان از کم‌ترین‌هاست و اینکه سعودی اهمیت زیادی به استانداردهای نظم، انضباط و برتری محیطی می‌دهد.