«کودتای» کارگر و نشانه هایی از جدایی اسکاتلند

انگلیسی ها در حالی که پرچم بریتانیا را بر دوش دارند از پل وست منستر در لندن عبور می کنند - نیکولا استورجن نخست وزیر اسکاتلند در نشستی فوق العاده در ادینبورگ – عکس از خبرگزاری فرانسه

انگلیسی ها در حالی که پرچم بریتانیا را بر دوش دارند از پل وست منستر در لندن عبور می کنند – نیکولا استورجن نخست وزیر اسکاتلند در نشستی فوق العاده در ادینبورگ – عکس از خبرگزاری فرانسه

تأیید انگلیسی ها برای خروج کشورشان از اتحادیه اروپا در اولین روز از اعلام نتایج، سیلی محکمی به نخست وزیر و حزب محافظه کار زد، در حالی که شکاف داخلی ملی با اسکاتلند و ایرلند شمالی را در دومین روز مجدداً رو کرد. اما پیامدهای مستقیم سومین روز از اعلام اولین طلاق اروپایی در تاریخ اتحادیه، سهم جرمی کوربن رهبر حزب کارگر بود که اعضای حزبش در حال تنظیم توطئه ای برای سرنگونی وی پیش از پایان هفته هستند.

هشت نفر از اعضای حزب مخالف کارگر انگلستان، تأیید خود از رهبری جرمی کوربن را پس گرفتند، در حالی که ناظران آن را «کودتای کارگر» بر علیه کوربن توصیف کردند که به نوبه خود هیلاری بن را از پست وزارت خارجه برکنار کرد زیرا بن در تصریحات مطبوعاتی گفت : «کوربن اعتماد رهبران حزب را از دست داد».

در مقابل گلوریا د پرو وزیر سایه جوانان، و هایدی الکساندر وزیر بهداشت، و لوسی پاول وزیر سایه آموزش و پرورش، و ایان موری وزیر سایه اسکاتلند، و سیما مال هوترا وزیر دارایی، تأیید خود را از کوربن پس گرفتند و از حکومت سایه استعفا دادند. شبکه «اسکای نیوز» همچنین استعفای لیلیان گرین وود وزیر حمل و نقل در دولت سایه را در اعتراض به رهبری حزب توسط کوربن تأکید کرد.

در همین راستا، نیکولا استورجن نخست وزیر اسکاتلند روز گذشته با اظهارات آتشین خود که وحدت انگلستان را تهدید می کرد، دالان های «وست مینستر» را به لرزه در آورد. وی گفت: «انگلستانی که اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ به آن رأی داد، دیگر موجود نیست». استورجن اشاره کرد که پارلمان اسکاتلند قانون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد، زیرا این امر برای حفاظت از منافع اسکاتلندی ها ضروری است».