ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی - عکس از الشرق الاوسط

ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی – عکس از الشرق الاوسط

ریاض، فهد الذیابی – نماینده ریاست دانشگاه مجازی اسلامی در مدینه منوره دکتر عبدالرحمان السند در گفتگو با الشرق الاوسط از موافقت ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با تشکیل کنفرانس “وفاق و دوری از حزب گرایی و تفرقه” در ماه جمادی الاخر سال آینده خبر داد. وی افزود: جهان امروزی پس از ظهور احزاب و گروه های تفرقه افکنانه در جامعه دچار سردرگمی شده است.

السند افزود: ظهور گروه های مختلف در برخی کشورها منجر به تفرقه شده است و دشمنان امت (اسلامی) فرصت پیاده کردن برنامه هایشان و بر هم زدن وحدت و یکپارچگی مسلمانان را پیدا کردند. وی خاطر نشان کرد: کسی که به تفرقه افکنی در میان امت (اسلامی) می پردازد دشمن این امت به شمار می رود. احزاب جدید ظاهرا دینی ولی گرایش های سیاسی دارند و ساخته دشمنان هستند.

نماینده ریاست دانشگاه مجازی اسلامی پس از موافقت خادم حرمین شریفین اقدام به تشکیل کمیته های تخصصی کرده که مسئولیت آماده سازی برای کنفرانس “وفاق و دوری از حزب گرایی و تفرقه”را به عهده دارد. محورهای این نشست اظهار جایگاه اصول دینی و خطرات نقض آنها و سرپیچی از فتواها و احکام صادره از سوی ولی امر و اهمیت اتحاد و خطرات تفرقه و حزب گرایی و تاکید بر تحکیم وحدت ملی هستند. نقش مؤسسات حکومتی در حفظ وحدت و تطبیق علمی و شرعی وحدت و ابزارهای حفظ وحدت و تاثیرات منفی تفرقه و حزب گرایی نیز در این کنفرانس بررسی می شود.

وی افزود: هدف دانشگاه مجازی اسلامی سهیم شدن در تحقق رهنمودهای خادم حرمین شریفین مبنی بر اهمیت وحدت و ممنوعیت حزب گرایی و تفرقه و افکار منحرف و گروه های تفرقه گرا است. این مفاهیم در دستور اخیر پادشاه ذکر شده که بر مجازات مشارکت کنندگان در عملیات جنگجویانه در خارج از کشور تاکید کرده است. کما اینکه در بیانیه وزارت کشور نیز تهیه لیست احزاب و گروه های ممنوعه اعلام شده است.

السند خاطر نشان کرد: این کنفرانس در چارچوب تحقق اهداف دینی برگزار می شود که همان حفظ امنیت و ثبات در جامعه و مبارزه با تندروی و تروریسم است. یکی از مهم ترین علل تروریسم تفرقه و وابستگی به احزاب و گروه های تروریستی است که در جهت فروپاشی زیربنای جامعه و گسترش بی حرمتی در جامعه و سرپیچی از ولی امر به شمار می روند.

در همین راستا دبیر کل امور کنفرانس ها در دانشگاه مجازی اسلامی محمد یوسف عفیفی به الشرق الاوسط گفت: افرادی از هیات روحانیان بلندپایه و مجلس شورا و دانشگاهیان در این کنفرانس مشارکت خواهند کرد. آنان بسیاری از مباحث شرعی را که مسائل حساس وتاثیر گذار بر وحدت جامعه در برمی گیرد بررسی خواهند کرد.

عفیفی گفت: پیش بینی ها حاکی از این است که نمایندگانی از ۲۰ کشور عربی که از جمله اعضای نهادهای مذهبی همانند الازهر در این کنفرانس حضور می یابند. وی تاکید کرد: تفرقه جهان را پاره پاره کرده است و سکوت در برابر آن دیگر جایز نیست وباید کلیه نهادها نقش خود را به نحو احسن ایفا کنند.