دیدار نوری مالکی با رییس امنیت عراق-عکس از سایت نخست وزیری عراق

دیدار نوری مالکی با مسوولین امنیتی عراق-عکس از سایت نخست وزیری عراق

بغداد – حمزه مصطفی – لندن – واشنگتن – الشرق الاوسط

پس از گذشت حدود ۲۴ ساعت از ماموریت حیدر عبادی به تشکیل کابینه وی راه را برای نخست وزیر سابق نوری مالکی برای مشارکت در صحنه سیاسی بازگذاشت. یک کارشناس حقوقی عراق مامور کردن دستور رئیس جمهور عراق به تشکیل کابینه توسط عبادی را قانونی خواند.

وی افزود: شکایت مالکی به دادگاه فدرال برای نقض دستور رئیس جمهوری تاثیری در این فرایند نخواهد داشت. این در حالیست که فراکسیون های سیاسی شیعه و سنی و کرد در یک توافق نادر عبادی را به عنوان نخست وزیر کشور برگزیدند. کما اینکه آمریکا و ایران که در زمانی نه چندان دور به عنوان همپیمانان مالکی به شمار می رفتند مامور کردن عبادی به تشکیل کابینه جدید در عراق را تایید کردند.

عبادی در یک سخنرانی ضمن تمجید از “دستاوردهای عظیم مالکی” گفت: مالکی برادر و رفیق راه است. وی “فراکسیون های سیاسی در عراق را به ارائه های دیدگاه های خود به منظور تسریع روند تشکیل دولت فراخواند.” عبادی همچنین آنها را به اتحاد در جهت یافتن راه حل هایی برای مشکلات عراق فراخواند. فراخوان عبادی نیز نیروهای امنیتی را برای دفاع از کشور در برگرفت. وی از فداکاری های این نیروها در راه حفظ یکپارچگی و امنیت مردم ستایش کرد. وی همچنین از موضع گیری های “شجاعانه” مراجع تقلید شیعیان تمجید کرد.

ابراهیم بحر العلوم عضو وابسته به مجلس اعلای اسلامی در پارلمان عراق و وزیر نفت سابق در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: تحولی که در دهم آگوست با مامور کردن یک چهره جدید برای تشکیل کابینه رخ داد بازگشت عراق به قبل از دهم ژوئن است (این تاریخ به تصرف استان های موصل و صلاح الدین توسط (داعش) اشاره دارد).

وی افزود: گرایش به این تغییر را در درجه اول مراجع دینی رهبری کردند که در نهایت منجر به تسریع روند دوره انتقالی به سوی مرحله جدیدی از کار سیاسی و اتحاد ملی شد. بحر العلوم خاطر نشان کرد:عبادی چهره ای است که مورد قبول سیاستمداران و تکنوکرات ها است. وی شخصیت اعتدال گرایی به شمار می رود و به گشایش فضای سیاسی برای کلیه جناح های کشور گرایش دارد که این موضوع مهمترین ویژگی در مرحله کنونی است.

این تغییر نوید بخش برون رفت عراق از بحرانی است که سال هاست گریبانگیر آن شده است. بحر العلوم بر لزوم برخورداری از نقشه راه توسط همه گروه های ملی و اولویت بندی تاکید کرد. وی گفت: رهایی از روش ناپسند سهمیه بندی طایفه گرایانه و اهمیت شهروندی در صدر این اولویت ها قرار دارد.

در همین راستا عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست عراق و وزیر سابق علوم رائد فهمی در گفتگو با الشرق الاوسط تصریح کرد: مضمون سیاسی تغییر از اهمیت برخوردار است. مالکی در دوره گذشته به یک مانع بدل شده بود و با دیگران همکاری جدی نمی کرد. این تحول یک دریچه امیدی را گشوده که با تشکیل کابینه فراگیر کامل خواهد شد. کابینه ای که کسی را برکنار نمی کند تا همگی با هم به سوی مبارزه با تروریسم وفساد گام برداریم.

کلیه تدابیر امنیتی که در دو روز گذشته شدت یافته بود کمرنگ تر شد و نیروهای امنیتی مستقر در ورودی و اطراف منطقه سبز بغداد به داخل این منطقه عقب نشینی کردند. یک منبع امنیتی در گفتگوی مطبوعاتی دیروز گفت: عقب نشینی این نیروها پس از دستور فرماندهان امنیتی به آنان مبنی بر لزوم عقب نشینی صورت گرفت.
جلسه دیروز کابینه به علت حضور نیافتن اکثریت وزیران تشکیل نشد. عدم تشکیل جلسه بزرگترین ضربه سیاسی را به مالکی وارد کرد. در همین حال مالکی در نشستی با فرماندهان نظامی از آنان خواست تا تحت تاثیر محیط سیاسی قرار نگیرند.

اظهارات مالکی بیانگر اشارات مهمی است. وی با این اظهارات به گفته های مبنی بر نیت وی به کودتای نظامی پاسخ گفت. در بیانیه ای که در سایت مالکی منتشر شده آمده است “نخست وزیر (نوری مالکی) فرماندهان و افراد دستگاه های امنیتی را به دوری از بحران سیاسی و پایبندی به مسئولیت های امنیتی و نظامی خود در جهت دفاع از کشور و عدم دخالت در بحران سیاسی فراخواند و اینکه رسیدگی به این امر را به ملت و سیاستمداران و قوه قضائیه واگذار کنند.

طارق حرب کارشناس حقوقی عراق مامور کردن دستور رئیس جمهور عراق به تشکیل کابینه توسط عبادی را قانونی خواند. وی افزود: شکایت مالکی به دادگاه فدرال برای نقض دستور رئیس جمهوری تاثیری در این فرایند نخواهد داد.

مامور کردن عبادی قانونی است و بر اساس دموکراتیک شکل گرفته است. این تصمیم قانونی است چرا که عبادی عضو بزرگ ترین فراکسیون یعنی ائتلاف دولت قانون است. بنا بر ماده ۷۶ قانون اساسی نامزد پرتعدادترین فراکسیون پارلمانی مامور تشکیل کابینه خواهد شد.