محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در جریان نشست مطبوعاتی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در جریان نشست مطبوعاتی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که کشورش خواستار گسترش روابط سازنده و متقابل با پادشاهی عربستان سعودی بر اساس منافع مشترک دو کشور در منطقه است.

در جریان نشست مطبوعاتی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، عادل الطریفی سردبیر روزنامه الشرق الاوسط از آقای ظریف پرسید با توجه به اظهارات اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه وی در دوره توافق موقت هسته ای، تحریم های تازه علیه ایران را وتو خواهد کرد، در مقابل ایران حاضر است چه گام هایی بردارد؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: «ایران قبل از این، اقدام لازم در این چارچوب را انجام داده و بر این اساس اجازه دسترسی کامل آژانس بین المللی انرژی هسته ای [به تاسیسات هسته ای] و نظارت این نهاد را بر اجرای توافقنامه ژنو داده است. وی افزود، بدین ترتیب اقدام رئیس جمهور [آمریکا] که از آن استقبال می شود، پاسخی به حرکت اعتمادساز ایران است.»

آقای ظریف همچنین در پاسخ به سوال دیگر سردبیر الشرق الاوسط درباره سیاست ایران در قبال کشورهای منطقه و به ویژه عربستان سعودی و سفر احتمالی وزیر خارجه ایران به این کشور، به روابط فزاینده و مثبت ایران با کشورهای منطقه از جمله ترکیه، قطر و امارات عربی متحده اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: «روابط با عربستان سعودی برای ایران اهمیت خاصی دارد و ما خواستار آغاز گفتگوهایی با مقامات عربستان سعودی هستیم که بر اساس آن دغدغه ها و منافع هر دو طرف لحاظ شود.»

ظریف تاکید کرد که ایران و عربستان سعودی در طول تاریخ روابط دو جانبه مستحکمی داشته اند و از جمله به شمار زیاد زائران ایرانی اشاره کرد که دائما بدون هرگونه مشکلی به عربستان سعودی سفر می کنند.

وی افزود: «ما حتی به خاطر پذیرایی دوستان سعودی از شهروندانمان قدردان هستیم.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «همه کشورهای منطقه خاورمیانه باید احساس امنیت کنند و برای رسیدن به امنیت مطلوب و گذشتن از اختلافات، باید از مردم خود شروع کنیم.»

در جریان این نشست مطبوعاتی، دیگر سخنرانان از جمله کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کریستوفر مورفی سناتور کنگره درباره دستیابی به توافق هسته ای درازمدت بین ایران و گروه ۱+۵ ابراز امیدواری کردند.

دور بعدی مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ به منظور تدوین مبنای توافق درازمدت هسته ای، قرار است هیجدهم فوریه در وین برگزارشود.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی اش صبح یکشنبه بدون برنامه ریزی قبلی با یکدیگر دیدار کردند. جزئیات این دیدار هنوز منتشر نشده است.

از سوی دیگر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز یکشنبه تایید کرد که ایران در اجرای ۶ اقدام عملی در پی توافق اخیر هسته ای ژنو همکاری کرده است و دو طرف قرار است به منظور برنامه ریزی دور بعدی بازرسی های آژانس برای بررسی اجرای توافق ژنو در تاسیسات نظامی ایران، هفتم فوریه دیدار کنند.