محاصره غزه - عکس الشرق الاوسط

محاصره غزه – عکس الشرق الاوسط

قدس، لندن، الشرق الاوسط – خواسته های اسراییلی ها و فلسطینی ها که در قاهره گفتگوهایی را برای رسیدن به آتش بس دائم در نوار غزه انجام می دهند متناقض به نظر می رسد. این تناقض به ویژه در رابطه با محاصره خفه کننده این منطقه فلسطینی آشکار می شود. خبرگزاری فرانسه برجسته ترین مسائل مورد مناقشه بین دو طرف را به شرح زیر عنوان کرده است:

محاصره: جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و دیگر گروه های فلسطینی خواستار رفع محاصره زمینی و دریایی نوار غزه هستند. محاصره غزه توسط اسراییل از سال ۲۰۰۶ پس از به اسارت گرفتن سرباز اسراییلی گلعاد شالیت آغاز شد.

محاصره غزه در سال ۲۰۰۷ پس از تسلط حماس بر نواز غزه شدت یافت. چند هفته بعد محدودیت های اسراییل در رابطه با ورود مواد غذایی و مصالح ساختمانی به غزه کاهش یافت. دلیل این امر نیز محکومیت جهانی حمله خونین اسراییل به کاروان کمک رسانی به غزه بود. کاروانی که جهت شکستن محاصره این منطقه راهی غزه بود. درگیری های جدید بین اسراییلی ها و فلسطینی ها در نوامبر ۲۰۱۲ منجر به کاهش محاصره غزه شد. جنبش حماس همچنین خواستار گسترش مناطق صید دریایی روبروی غزه و گشودن بندر و فرودگاه غزه شد.

گذرگاه رفح: فلسطینی ها بازگشایی گذرگاه رفح بین غزه و مصر را مطالبه می کنند چرا که این گذرگاه تنها گذرگاهی است که در کنترل اسراییل قرار ندارد. راه ارتباطی غزه تنها به واسطه سه گذرگاه تحقق می یابد: گذرگاه رفح بین غزه و مصر در جنوب، وگذرگاه های اریز در شمال و کرم ابوسالم در جنوب. این دوگذرگاه بین غزه و اسراییل قرار دارند. گذرگاه ها محل رفت وآمد افراد و حمل و نقل کالا هستند.

پس از کناره گیری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر این کشور گذرگاه رفح را بسته نگه می دارد. محمد مرسی عضو گروه اخوان المسلمین است که جنبش حماس از آن سرچشمه گرفته است.

خلع سلاح: اسراییل بارها آمادگی خود را برای کاهش محاصره غزه اعلام کرده است ولی در عین حال تاکید کرده که امنیت اسراییل بالاتر از هر چیز دیگری است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل خواستار خلع سلاح در نوار غزه شده است یا به عبارت دیگر خلع سلاح حماس. او خلع سلاح در غزه را به عنوان شرطی برای دادن چراغ سبز به بازسازی فلسطین می داند. حماس نیز این خواسته را به شدت رد کرده است.

خواسته دیگر نتانیاهو اجرای بازرسی بسیار سختگیرانه برای افرادی است که قصد ورود یا خروج از غزه را دارند. کما اینکه دولت عبری خواستار نظارت بین المللی در مورد به کار گیری مصالح ساختمانی است که قرار است برای بازسازی نوار غزه ویران به کار گرفته شود. هدف اسراییل از این اقدام اطمینان از عدم به کار گیری این مصالح ساختمانی در بازسازی تونل هایی است که ارتش اسراییل به تازگی آنان را نابود کرده است.

اسیران: حماس خواستار آزادی ۶۰ زندانی فلسطینی است که در چارچوب مبادله اسرای فلسطینی با شالیت در ۲۰۱۱ آزاد شده بودند. به دنبال ربودن و کشته شدن سه جوان اسراییلی در کرانه باختری این اسرای آزاد شده دوباره به زندان افتادند. اسراییل این خواسته را به شدت رد کرده است.

نقش تشکیلات خود گردان فلسطین: جنبش حماس و جنبش آزادی فلسطین به ریاست محمود عباس (وی در عین حال رییس جنبش فتح نیز است) در حال انجام گفتگوهایی در قاهره هستند. در ماه ژوئن توافق آشتی بین این دو جنبش رقیب برقرار شد.

وزیران اسراییلی از جمله تسیپی لیونی وزیر دادگستری اسراییل که مسئولیت مذاکرات با فلسطینی ها به وی واگذار شده خواستار به دست گرفتن دوباره زمام امور غزه توسط عباس هستند. اسراییل خواهان استقرار نیروهای امنیتی وابسته به رییس تشکیلات خودگردان فلسطین محمود عباس در طرف فلسطینی گذرگاه رفح است.