سربازان ارتش یمن در ایست بازرسی در صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سربازان ارتش یمن در ایست بازرسی در صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

صنعا، الشرق الاوسط – به گفته منابع محلی، نیروهای حوثی در استان حدیده در غرب یمن در حال پیشروی هستند و قصد دارند بعضی مناطق راهبردی از جمله بندر میدی در نزدیکی مرز یمن و عربستان سعودی را به کنترل خود در آورند.

یک منبع محلی به الشرق الاوسط گفت که مردم منطقه درصدد برگزاری تظاهرات و اعتراضات علیه پیشروی های حوثی ها هستند و درباره پیشروی شبه نظامیان شیعی در غرب یمن هشدار داده اند.

وی گفت: «این تهدیدی بزرگ برای صلح اجتماعی در منطقه است. به ویژه با توجه به قرارداشتن مهم ترین بنادر و نواحی اقتصادی کشور در این منطقه.»

تحلیلگران هشدار داده اند که حوثی ها احتمالا درصدد به کنترل در آوردن یکی از بنادر در حاشیه دریای سرخ هستند تا از آن به عنوان اهرم کمک بهره برداری کنند و این در حالی است که جنبش های شیعی در میانه مقابله سیاسی تمام عیار با دولت مرکزی قرار دارند.

این تحولات پس از آن صورت می گیرد که صنعا در ماه ژوئیه گذشته در چارچوب بسته اصلاحات اقتصادی به منظور سامان دادن به مشکلات اقتصادی این کشور، یارانه سوخت را قطع کرد.

حوثی ها از هفته ها پیش در یمن به اعتراضاتی پرداخته اند و در این راستا ضمن بستن خیابان های اصلی، رفت و آمد را متوقف کرده اند، در حالی که دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهور یمن تاکنون نتوانسته برای پایان دادن به این تظاهرات و اعتراضات با حوثی ها به توافق برسد.

شورشیان حوثی روز دوشنبه هم با نیروهای نظامی یمن در شمال شرق صنعا درگیر شدند، درگیری که به گفته منابع خارجی و محلی به کشته شدن ده ها نفر از هر دو سو انجامید.

منابع قبیله ای و محلی به خبرگزاری رویترز گفته اند که در درگیری در استان الجوف در شمال شرق صنعا در روزهای دوشنبه و سه شنبه، دست کم ۲۲ نفر کشته شده اند.

درگیری های اخیر بین دولت مرکزی یمن و شورشی های حوثی، بیرون صنعا صورت گرفته و به معنای تشدید درگیری است چرا که نیروهای رقیب درصدد کنترل بخش های مختلف این کشور هستند.

گفتگوها بین حوثی های یمن و صنعا روز دوشنبه پس از آن متوقف شد که حوثی ها به خاطر ادعای «مداخله خارجی» از مذاکرات خارج شدند. اشاره حوثی ها به بیانیه گروه جی-۱۰ بود که در آن هشدار داده شد که این جنبش شیعی مسئول وخامت اوضاع امنیتی در این کشور است.

دفتر جمال بنومر، مشاور ویژه سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که وی همچنان سرگرم مذاکره با دولت و حوثی ها است تا به راه حل صلح آمیزی برای بحران کنونی دست یابد.

بنومر همچنین به دیدارهای جداگانه ای با مقامات بلندپایه دولت و نمایندگان حوثی ها پرداخته است. وی گفته است: «محور این مذاکرات راه های حل و فصل بحران، و ضرورت دستیابی به توافق درباره راه حل های مناسب، بر اساس نتایج کنفرانس گفتگوی ملی بوده است.»