باراک اوباما برای تحکیم همپیمانی آمریکا با عربستان سعودی به این کشور سفر کرد.

باراک اوباما برای تحکیم همپیمانی آمریکا با عربستان سعودی به این کشور سفر کرد.

ریاض، الشرق الاوسط – سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد سفر بارک اوباما رییس جمهور آمریکا به عربستان سعودی «فرصتی برای تقویت روابط» آمریکا با یکی از نزدیک ترین همپیمانانش در منطقه است.

اوباما امروز جمعه، ٨ فروردین (٢٨ مارس) به قصد دیدار با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر کرد. این دیدار که در ادامه تور اروپای اوایل هفته جاری صورت می گیرد، با هدف تحکیم روابط واشنگتن با همپیمانان عرب در منطقه خاورمیانه صورت گرفت.

دو رهبر قصد دارند در این دیدار نحوه گسترش روابط میان دو کشور و موضوعات مورد توجه دو کشور را مطرح کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده برنادت میهن اعلام کرد: «دو رهبر همکاری های جاری دو کشور را در جهت پیشبرد منافع مشترک دو کشور بررسی خواهند کرد. موضوعاتی که در این دیدار مطرح می شوند عبارتند از امنیت منطقه ای و خلیج، ایران، سوریه، مذاکرات فلسطینی – اسراییلی و مبارزه با افراطیون.»

میهن در گفتگو با الشرق الاوسط خبر داد: «اوباما برای دیدگاه های پادشاه عربستان سعودی اهمیت قایل است و مشتاق دیدار و طرح دستور کار جدی با وی است. این دیدار فرصتی خواهد بود برای تقویت روابط نزدیک دو کشور در منطقه و تقویت روابط نظامی، امنیتی و اقتصادی میان ایالات متحده و عربستان سعودی.»

این دیدار در زمان حساسی برای خاورمیانه صورت می گیرد. این دیدار اولین دیدار اوباما از عربستان سعودی از زمان برکناری حسنی مبارک رییس جمهور اسبق مصر از قدرت در سال ۲۰۱۱ است. پس از اختلاف میان عربستان سعودی و قطر درباره گروه های اسلام گرا، در نیمه های ماه جاری عربستان نام اخوان المسلمین را در فهرست سازمان های تروریستی گنجاند.

تامارا کافمن ویتز مدیر مرکز سابان برای سیاست خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز مستقر در واشنگتن به الشرق الاوسط گفت: «دیدار اوباما از ریاض پراهمیت است. این دیدار آغازی برای گفتگوهای متدوام و فشرده به شمار می رود. این امر مهم است که با اعتماد به هر دو سوی گفتگو، کانال های ارتباطی و شفاف داشته باشیم.»

به دنبال خروج سربازهای آمریکایی از عراق و افغانستان، خودکفایی انرژی داخلی این کشور و مذاکرات با ایران، عربستان سعودی درباره نقش واشنگتن در منطقه ابراز نگرانی کرده بود.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده به الشرق الاوسط گفت با وجود اختلافاتی که وجود دارد، دو کشور در اصل منافع راهبردی مشترکی دارند. وی خاطر نشان کرد: «دوستان خوب هم ممکن است اختلافاتی داشته باشند، اما قادرند این اختلافات را برطرف کنند. این مورد درباره ایالات متحده و عربستان سعودی هم مصداق پیدا می کند.»

میهن گفت: «ایران همچنان بخش مهمی از دستور کار ما و شرکایمان در خلیج خواهد بود. حتی اگر ما به دنبال راه حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته ای ایران باشیم، تعهد ما به امنیت خلیج استوار باقی خواهد ماند.»

ایران و شش قدرت جهانی در نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو توافق نامه ای امضا کردند که طبق آن ایران توافق کرده بخشی از برنامه هسته ای خود را متوقف کند و در ازای آن بخشی از تحریم های اقتصادی لغو یا کم شود. طرف های درگیر مذاکرات باید تا ماه ژوییه ۲۰۱۴ به توافق جامعی برسند.

طبق اظهارات میهن، اوباما در دیدار خود از عربستان به موضوع ایران اشاره خواهد کرد و به طور شفاف به «رهبران ایران خاطر نشان می کند که کارهای غیرقانونی از نظر جامعه بین المللی قابل قبول نیست.»

رییس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان سعودی مذاکرات فلسطینی – اسراییلی و ناآرامی های سوریه را بررسی خواهند کرد.

میهن تاکید کرد: «ما به اندازه عربستان سعودی خواهان حل درگیری های سوری هستیم و می خواهیم همه ابعاد این ناآرامی ها را بررسی کنیم. هماهنگی های ما برای کمک رسانی به معترضان سوری بسیا موثر بوده است.»