وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا - عکس از اسوشیتدپرس

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا – عکس از اسوشیتدپرس

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا گفته است که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، مستلزم کاهش چشمگیر توان غنی‌سازی این کشور است.

به نوشته نشریه المانیتور، خانم شرمن هفته پیش در سخنانی در جمع سفرای خارجی مقیم واشنگتن گفته است که دور بعدی مذاکرات هسته ای ممکن است آخرین فرصت برای از میان بردن نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران باشد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که که در جریان محتوای این نشست بوده، به المانیتور گفته است: «اظهارات شرمن در مورد ایران بر لزوم غنیمت شمردن موقعیت کنونی برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و این واقعیت تمرکز داشت که توافق و کاهش تحریمی وجود نخواهد داشت، مگر آنکه ایران با کاهش چشم‌گیر و قابل‌راستی‌آزمایی ابعاد فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، موافقت کند.»

هفتمین دور مذاکرات فراگیر هسته ای ایران و گروه ۱+۵ قرار است از روز پنجشنبه این هفته در نیویورک آغاز شود.

از سوی دیگر در حالی که فقط دو روز به آغاز مذاکرات هسته ای نیویورک باقی مانده، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران درباره رسیدن به توافق نهایی در جریان مذاکرات نیویورک ابراز تردید کرده است.

همزمان مجید تخت روانچی، دیگر معاون وزارت خارجه ایران گفته: «ما با جدیت به مذاکرات ادامه می دهیم و امیدواریم طرف مقابل نیز جدیت و انعطاف لازم را داشته باشد تا بتوانیم قبل از ۴ آذرماه به توافق جامع برسیم.»

در جریان آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که اوایل تابستان امسال در وین انجام شد، دو طرف توافق کردند که مهلت مذاکرات را تا سوم آذر برابر با ۲۴ نوامبر که سالگرد توافق موقت ژنو است، تمدید کنند.

در صورت دستیابی به توافق در پایان این گفتگوها، پرونده اتمی ایران به طور نهایی حل و فصل و تحریم ها علیه این کشور لغو خواهد شد.

یکی از مقامات یکی از کشورهای ۱+۵ که خواسته نامش فاش نشود، به المانیتور گفته است: «خوش‌بین نیستیم، چراکه اختلافات زیادی باقی مانده است. اساسا الان بحث اعداد مطرح است. ۳+۳ (۱+۵) معتقد است که تعداد سانتریفیوژها باید محدود باشد، اما ایرانی‌ها از تعداد بالاتری صحبت می‌کنند. تطبیق این مواضع با هم، دشوار است.»

وی با اشاره به تمدید مهلت ۶ ماهه مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید: «زمانی که تاریخ را جابجا می‌کردیم، امیدوار بودیم که اتفاقی بیافتد. اینکه ممکن است ایران گامی رو به جلو بردارد. شاید آن‌ها هم همین تصور را در مورد ما دارند.»

خانم شرمن هم در نشست هفته گذشته اعلام کرده است که برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات صورت گرفته، اما در عین حال اختلافات اصلی پابرجاست.

به گفته مقام آمریکایی، شرمن در آن نشست گفته است: «مذاکرات جدی بوده و ما پاسخ‌های بالقوه برای سوالات کلیدی را شناسایی کرده‌ایم، اما هنوز بر سر موضوعات محوری اختلاف زیادی داریم. وضعیت کنونی یا وضعیتی بسیار نزدیک به حالت کنونی، غیرقابل قبول است. مقامات ایران بارها هرگونه میلی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را رد کرده‌اند. این مذاکرات به آن‌ها این شانس را می‌دهد که حرف‌هایشان را با اقدامات قابل‌راستی‌آزمایی، همراه کنند.»

نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در بخش دیگری از این نشست گفته است: «جهان تنها در صورتی با تعلیق و سپس لغو تحریم‌ها موافقت می‌کند که ایران بخواهد گام‌های قابل‌راستی‌آزمایی برای اثبات این موضوع که برنامه هسته‌ای ایران کشور کامل صلح‌آمیز هست و خواهد بود، بردارد. طرح‌هایی که ۱+۵ به ایران ارائه کرده، این ویژگی را دارند و بسیار هم منصفانه، قابل انعطاف هستند و میل دانشمندان ایرانی برای داشتن یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در آن‌ها درک شده است.

ایران پیش از این تأکید کرده است که توافق هسته‌ای با غرب حتی پیش از موعد سوم آذر، قابل دستیابی است، مشروط بر اینکه طرف مقابل از «زیاده‌خواهی» دست بردارد و مواضعی واقع‌بینانه اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه ایران به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای برای ادامه مذاکرات هسته ای و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه عازم نیویورک شده است.