آیت الله احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان

آیت الله احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان

آیت الله احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان، در دومین گردهمایی حلقه صالحین مدیران استان خراسان رضوی وزارت ارتباطات را بزرگترین آفت ایران خواند.

به گزارش پایگاه خبری صبح توس، علم الهدی گفت: «امروز بزرگ‌ترین آفت در کشور وزارت ارتباطات است و در حالی که مقام رهبری دستور دادند که از افزایش سرعت اینترنت پرهیز شود با این حال شاهد زیر پا گذاشتن دستورالعمل ایشان هستیم.»

وی دسترسی به اینترنت را عامل توسعه فحشا خواند و نسبت به دسترسی کودکان به این شبکه اطلاعاتی هشدار داد. این عضو مجلس خبرگان گفت: «امروز اینترنت در جیب‌ تمام بچه‌ها قرار دارد که همین مسئله به تنهایی باعث توسعه فحشا در جامعه است.»

وی با انتقاد از تلاش «دشمنان اسلام» برای فاصله انداختن میان «قدرت حاکمیت سیاسی و وحی دینی»، گفت: «ایران کشوری است دوستی او با امریکا به ضرر وی تمام می‌شود لذا باید در جبهه‌ای که غرب برای عرصه جنگ نرم در مقابله با ایران استفاده می‌کند بینش و تدبیری قوی‌تر نسبت به گذشته داشته باشیم.»

صحبت های علم الهدی چندی پس از اظهارات آیت الله مکارم شیرازی مطرح می شود که گسترش خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر را «کاری بر خلاف شرع و موازین اخلاقی و انسانی» خوانده بود.

این مرجع تقلید در پاسخ به استفتای جمعی که خود را «فعالان فضای مجازی» می نامند، با اشاره به «مفاسد متعدد گسترش دادن خدمات اینترنت پرسرعت» گفته است: «با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، فراهم نشده، به یقین اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر، کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است.»

آیت الله مکارم شیرازی به مسئولان اجرایی ایران توصیه کرد که رواج اینترنت پرسرعت را «روشنفکری دینی و آزادی علمی» تصور نکنند و از مسئولان قضایی خواست که «در این امر حیاتی بی تفاوت نباشند.»

این استفتا در حالی منتشر شد که خبرگزاری های داخلی ایران خبر از اعطا مجوز نسل سوم و چهارم خدمات اینترنتی روی تلفن همراه به شرکت های ایرانسل و همراه اول داده اند.

آیت الله مکارم شیرازی در اظهار نظر خود، دلایل «غیرشرعی» بودن خدمات نسل سوم و بالاتر را تبعاتی همچون «دسترسی جوانان و حتی نوجوانان به مطالب و فیلم‌ها و عکس‌های آلوده و فیلم‌هایی که ضدیت با اخلاق و عقاید اسلامی دارد» دانسته است.

خدمات اینترنتی «نسل سوم» یا ۳ جی ، امکان انتقال سریع تر داده های اینترنتی در تلفن های همراه و مشاهده آسان تر تصویر و فیلم ها را فراهم می کند. برنامه وزارت مخابرات دولت حسن روحانی برای توسعه این خدمات، با مخالفت محافظه کاران مواجه شده است.

وی همچنین در این استفتا با تاکید بر نقش «شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع قانونی اینگونه امور» از مسئولین خواسته است که پس از رعایت اموری که جلوی جنبه های منفی این کار را می‌گیرد اقدام کنند.

شورای عالی فضای مجازی، در اسفند سال ۱۳۹۰ و توسط آیت الله خامنه ای برای سیاست گذاری عالی در زمینه اینترنت تاسیس شده و مسئولان ارشد سه قوه، فرماندهان نظامی و تعدادی از شخصیت های حقیقی مورد اعتماد رهبر ایران در آن عضویت دارند.

در پاسخ به صحبت های مکارم شیرازی، حسن روحانی رییس جمهور ایران در مخالفت با این مساله گفته است که «در دنیای امروز نمی توان اینترنت را کنار گذاشت.»

روحانی گفت: «ما از آن دورانی که رادیو را در قفسه می‌گذاشتند عبور کرده‌ایم و نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم. دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته است. اگر امروز هم به نسل دوم موبایل نرسیم فردا خواهیم رسید فردا نرسیم روزهای آینده خواهیم رسید.»

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز در واکنش به فتوای مکارم شیرازی، خطاب به وی و سایر مراجع اطمینان داده است که «موضوع فرهنگ و اخلاق در نسل سوم به بالاتر و بقیه موارد» جزو «دغدغه های اصلی» دولت است و مجوزهای جدید، چیزی فراتر از آنچه شرکت رایتل از سه سال پیش ارائه می کند، نخواهد بود.