کمیته عالی امدادرسانی یمن: شبه نظامیان ۷۰۰ کاروان کمک‌رسانی را غارت کردند

کمیته عالی امدادرسانی یمن شبه نظامیان کودتاگر حوثی را متهم به توقیف و منع ۸۸ کشتی امدادرسانی، تجاری و نفتی به دو بندر الحدیده و الصلیف از ماه می ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۸ کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، از میان این کشتی‌ها ۳۴ کشتی نفتکش بود که بیش از ۶ ماه توقیف شد و بیشتر محموله‌های آنها نابود شد.
۷ کشتی امدادرسانی، تجاری و نفتی دیگر را نیز در دریای سرخ نشانه گرفتند که ۴ عدد از آنها سعودی، ۲ عدد اماراتی و یکی ترک بود.
این کمیته در بیانیه‌ای که روز گذشته در خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) منتشر کرد توضیح داد که شبه نظامیان در همین دوره ۶۹۷ کامیون تجاری را توقیف کردند که آخرین آنها کامیونی ۳۲ تُنی در بندر الحدیده بود که در ۲۹ دسامبر (۸ دی) به سمت صنعا در حال حرکت بود.
این خبرگزاری اشاره کرد که محموله برخی از این کامیون‌ها داروی بیماری وبا و واکسن کودکان بود.
این کمیته همچنین اظهار کرد حوثی‌ها در اکتوبر گذشته ۵۱ هزار تُن گندم را که برنامه جهانی غذایی تقدیم کرده و غذای ۴ ماه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود را توقیف کردند.
بر اساس این بیانیه آخرین کشتی‌هایی که حوثی‌ها توقیف کردند در سپتامبر گذشته بود که حامل حدود ۲۵ هزار و ۵۰ تُن مواد غذایی، آرد و شکر، ۲۵ هزار و ۹۸۰ تُن دیزل و ۹ هزار و ۲۵ تُن بزین بود.
در این بیانیه ذکر شده‌است، حوثی‌ها ۴ کامیون امدادرسانی مرکز امداد رسانی و کمک‌های بشر دوستانه ملک سلمان را که به سمت استان البیضا در حرکت بود در استان المارب منفجر کردند، انبارهای برنامه جهانی غذایی را آتش زدند، بیش از ۴ هزار تن گندم در انبارهای الحدیده را از بین بردند، ۴ مرتبه مخازن برنامه جهانی غذایی را در این استان تصرف کردند و برخی از ساختمان‌های همجوار این مخازن را به عنوان سربازخانه استفاده کردند.
در این بیانیه همچنین آمده‌است که استان الحدیده به تنهایی شاهد ۱۸۵ مورد نقض قوانین از جانب حوثی‌ها بود که طی آن ۲ نفر از رانندگان کامیون‌های امداد رسانی کشته، ۲۵ کارمند مراکز امدادرسانی ربوده، کشتی‌های امدادرسانی توقیف، انبارهای برنامه جهانی غذایی سوزانده و دفاتر و انبارهای سازمان‌ها تصرف شدند.