جبهه ملی تغییر سودان (متشکل از ۲۲ حزب) روز گذشته در بیانیه‌ای خطاب به عمر حسن البشیر رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد: «اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف سودان تنها به دلیل افزایش قیمت نان و کمیابی آن نیست، بلکه دلایل متعدد دیگری نیز دارد. مردم از جنگ، آوارگی، اختلافات و درگیری‌های ارضی، گرانی، بیکاری، ناتوانی در پرداخت هزینه‌های آموزش فرزندان، ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان و بی‌توجهی دولت به توسعه بخش‌های تولیدی ازجمله کشاورزی که کشور را وارد یک بحران پیچیده اقتصادی کرده، رنج می‌برند».
به گزارش الشرق الاوسط، این احزاب در بیانیه ای که در روزنامه «الراکوبه» سودان منتشر شد، همچنین خواستار اقدامات فوق‌العاده برای جلوگیری از سقوط سیاسی و اقتصادی و تشکیل شورایی برای تشکیل دولت انتقالی شدند.
آنها در این بیاینه خواستار تشکیل یک دولت انتقالی مبنی بر صلاحیت‌ها، توانایی‌های و نمایندگی سیاسی بدون توجه به سهمیه‌ها شدند که بتواند فضا را برای گفتگوی ملی فراهم کند و مانع سقوط اقتصادی سودان شده و به انزوای سیاسی و اقتصادی سودان در خارج پایان دهد. این دولت همچنین باید بتواند صلح را برقرار و بر برگزاری انتخابات عمومی آزاد و منصفانه نظارت کند، تا نخست‌وزیری با صلاحیت لازم و تجربه و پذیرش ملی انتخاب شود و دولت را با مشورت با شورای دولت انتقالی و نیروهای سیاسی تشکیل دهد.
بنا به خواسته جبهه ملی تغییر، از صلاحیت‌های این دولت منحل کردن شورای ملی و شورای ایالت‌ها و تشکیل شورای ملی توافقی متشکل از ۱۰۰ عضو و منحل کردن دولت‌های ایالتی و شوراهای قانونگذاری آنها و بازسازی ساختار نظام بر اساس گفتگوی ملی است.
گفتنی است تعداد زیادی از ایالت‌های سودان از نوزدهم ماه گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمی نسبت به اوضاع اقتصادی این کشور بودند.