فرانسه خواهان تضمین برای عدم ورود به درگیری‌های قانونی است

در یکی از نقاط قدس شرقی گنجی در زیر زمین نهفته که از یادها رفته است. این منطقه که «آرامگاه پادشاهان» نام دارد در اختیار فرانسه است تا بعد از مذاکرات در معرض نمایش عموم قرار بگیرد.
به گزارش الشرق الاوسط، به نقل از خبرگزاری فرانسه این گورستان در ۸۲۰ متری شمال شهر قدیم است و براساس افسانه‌ها ملکه هیلانه و فرزندانش در آن مدفون هستند.
براساس این گزارش این گورستان از سال ۲۰۱۰ به دلیل عملیات بازسازی و ترمیم که ۱٫۱ میلیون دلار هزینه داشت، بسته شده‌است.
وضعیت نادر آرامگاه، احترام یهودی‌ها به محل دفن و همچنین قرار داشتن آن در مکانی که محل نزاع است نیز باعث پیچیدگی شرایط بازگشایی آن شده‌است.
معمولا مکان‌های باستانی قدس شرقی از اهمیت دینی زیادی برخوردار است و مسائل زیادی در ارتباط با نزاع اسرائیل و فلسطین دربارۀ آن وجود دارد.

فرانسه خواهان تضمین است
پنجشنبۀ گذشته گروهی از یهودیان افراطی در کنار درب این آرامگاه تجمع کرده تا با اعمال فشار باعث بازگشایی آن شوند و مناسک دینی را در آن به جا بیاورند؛ چرا که معتقدند اجداد قدیم یهود در آن دفن شده‌اند.
از سوی دیگر در دادگاه رابین تنشی پیرامون تملک این آرامگاه و ادعای قانونی فرانسه در تملک آن به وجود آمد.
فرانسه نیز می‌خواهد قبل از بازگشایی این آرامگاه تضمین‌هایی به دست آورد تا بعدا وارد درگیری‌های قانونی نشود. همچنین خواستار پایبندی به چگونگی مدیریت این مکان و بازدید از آن است.

قبر ملکه
در خصوص تاریخ مکان و به تملک در آمدن توسط فرانسه توسط مشکلاتی وجود دارد.
جان بابتیست هومبرت باستان شناس فرانسوی که این مکان را کاوشگری کرد عنوان کرد کاوشگری‌هایی متعلق به دورۀ عثمانی در این مقبره است که اولین کاوشگری‌های جدید قدس است.
ویلیسیان دی سوسلی شرق شناس فرانسوی از سال ۱۸۶۳ این پروژه را در دست گرفت تا اثبات کند که این آرامگاه متعلق به شخصیت‌های برجسته‌ای همچون داود و سلیمان است که در کتاب مقدس ذکر شده‌اند به همین دلیل نام «آرامگاه پادشاهان» بر آن اطلاق شد و علیرغم رد این نظریه همچنان این نام بر آن ماند.
در این آرامگاه تابوت‌های زیادی پیدا شد که در موز «لوور» فرانسه است و یکی از آنها دارای نقوشی آرامی است.
بر اساس نظریه‌ای این مقبره متعلق به ملکه هیلینا از آدیابن در کردستان عراق است و شاید این آرامگاه را در آن محل برای خانواده حاکم آن ساخته است.
نظریه‌ای نیز وجود دارد و آن این است که در طول سالیان دراز این آرامگاه چندین بار استفاده شده‌است.
بعد از کاوشگری ویلیسیان دی سوسلیف، برادران پیریر این آرامگاه را خریدند. آنها از صرافان یهودی فرانسه بودند که بعد از آن این آرامگاه را به دولت فرانسه تحویل دادند.

آرامگاه بسیار بزرگ است
این آرامگاه در ۷۰۰ متری اورشلیم قرار دارد و پله‌های سنگی آن به دو حمام بزرگ برای ادای مناسک و فضایی بزرگ در برابر قبر منتهی می‌شود.
این آرامگاه در زیر زمین و مساحت آن ۲۵۰ متر مربع است.
بر اساس اظهارات هومبرت باستان شناس فرانسوی، بزرگی این آرامگاه به این معنی است که تنها برای سلالۀ ملکه هیلینا نبوده‌است بلکه احتمال دارد به دستور نواده هیرود بزرگ ساخته شده باشد، چرا که برای ملکه به تنهایی بسیار بزرگ است.