تعاملات بین‌المللی برای قطعنامه‌ای حامی تلاش‌های بشردوستانه در یمن

نیویورک: علی بردی

سیاستمداران غربی به «الشرق الاوسط» خبر دادند که بریتانیا با کمک ایالات متحده آمریکا و فرانسه، در حال بررسی قطعنامه‌ای در مجلس شورای امنیت هستند تا با بحران انسانی در یمن مقابله کرده و از فرستاده سازمان‌ملل برای رسیدن به راه‌حل سیاسی حمایت کنند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز از حوثی‌ها خواست تا پرتاب موشک‌های بالستیک و هر گونه اشکال خشونت را علیه پادشاهی سعودی متوقف کنند.
یک سیاستمدار که نخواست نامش شود به «الشرق الاوسط» گفت: «در سایه مواضع اخیری که تعدادی از مسئولان آمریکایی برای اقدام هرچه سریع‌تر جهت پیشگیری از وقوع قحطی در یمن داشتند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مذاکرات خود را در خصوص مسائل یمن آغاز کردند».
وی افزود: «عناصر پروژه قطعنامه شامل ۵ نکته بود که مارک لوکوک هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل، آنها در مجلس شورای امنیت مطرح کرد، به اضافه برخی عناصر که در رابطه با حمایت از عملیات سیاسی است که مارتین گریفیتس سعی در آماده‌سازی برای آن دارد».
در این میان، آنتونیو گوترش اعلام کرده‌است که وقت آن فرا رسیده که برای جلوگیری از وقوع قحطی در یمن و حمایت از مذاکرات سیاسی، اقدام کرد.
گوترش روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی عنوان کرد که یمن با «بدترین بحران انسانی جهان رو برو است» و این کشور هم‌اکنون «بر لبه پرتگاه قرار گرفته‌است».
وی افزود: «باید آنچه در توان داریم را به کار بگیریم تا از تبدیل شدن شرایط نامناسب کنونی به بدترین قحطی در چند دهه اخیر، جلوگیری کنیم».
گوترش تأکید کرد که در زمینه سیاسی رگه‌های امیدی برای جلوگیری از خشونت و فاجعه در یمن وجود دارد.
وی در خصوص تشدید حملات نظامی اخیر که باعث بغرنج شدن شرایط اقتصادی شده و همچنین در رابطه با هشدارهای لوکوک در خصوص شیوع قحطی در یمن، خواستار توقف خشونت در همه جای یمن شد.
وی همچنین گفت: «واردات تجاری و بشردوستانه در یمن باید آزاد باشد که از جمله آنها واردات مواد غذایی، سوخت و دیگر مواد ضروری است».
گوترش همچنین خواستار حمایت از اقتصاد یمن از طریق برداشتن «گام‌هایی محکم در جهت تثبت نرخ ارز، پرداخت حقوق و حقوق‌های بازنشستگی شد».
دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار «افزایش حمایت‌های مالی بین‌المللی شد تا سازمان‌های بشردوستانه در یمن بتوانند دسترسی خود را گسترش دهند».
گوترش تأکید کرد: «ضروری است تا همه طرف های یمنی با حسن نیت و بدون هیچ پیش‌شرطی با مارتین گریفیتس، فرستاده من برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی در جهت به پایان رساندن تنش مشارکت کنند».
وی از بیانیه‌های اخیر جهات یمنی که برای از سرگیری مذاکرات اعلام آمادگی کرده‌بودند، استقبال کرده و از آنها خواست: «مشکلات و اختلافات را از طریق گفت و گو در مورد مشاوره‌هایی حل کنند که سازمان ملل برای آنها در اوایل این ماه برنامه‌ریزی می‌کند».
دبیرکل سازمان ملل همچنین در پایان بر حفاظت از زیرساخت‌های اساسی یمن از جمله استان الحدیده تأکید کرد.