سخنگوی نشست توسعه اقتصادی: موفقیت لبنان در تحقق خواسته‌هایش

رفیق شلال سخنگوی دورهٔ چهارم «نشست توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی سران عرب» -مدیر اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری لبنان تأکید کرد لبنان موفق شد آنچه می‌خواهد را از این نشست به دست بیاورد به خصوص صدور بیانیهٔ مخصوص نشست که جدا از بیانیهٔ لبنان است و در جهت اهمیت بیانیهٔ آوارگی و پناهندگی است.
به گزارش الشرق الاوسط، وی اشاره کرد این بیانیه با تلاش میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و جبران باسیل وزیر خارجهٔ آن صادر شد در حالی که برخی کشورها سعی در کم‌اهمیت جلوه دادن مفاد آن کردند.
شلال در یک مصاحبهٔ رادیویی در خصوص ماده بازگشت آوارگان گفت شامل کشورهای کمک کننده در خصوص ایفای نقش خود برای به دوش گرفتن بار بحران آوارگان و پناهندگان و چالش‌های توسعه از طریق اجرای تعهدهای مالی خود برای تأمین مالی کشورهای میزبان جهت برطرف کردن نیازهای آوارگان و پناهندگان و حمایت از زیرساخت‌های آنان است.
وی عنوان کرد: به اصرار لبنان درخواست کمک برای پناهندگان و آوارگان حاضر در سوریه برای ماندن در کشورشان و تشویق خارج نشینان به بازگشت به مناطق ایمن آن مطرح شد.
وی از موفقیت این ماده مبنی بر تشویق آورگان به بازگشت به کشورشان خبر داد و گفت: آنها حتماً بعد از اینکه بفهمند که کمک‌ها در کشور میزبان ادامه خواهند داشت، حتماً به کشورشان بازمی‌گردند.
وی در خصوص اقدام پیشنهادی میشل عون برای تأسیس بانک عربی جهت کمک به تمامی کشورها و ملت‌های عربی برای عبور از بحران‌های‌شان و مشارکت در توسعه اقتصادی پایدار است و اهمیت موضوع در این است که صندوق‌هایی عربی وجود خواهد داشت که کمک و وام‌های بلند مدت ارائه خواهند کرد و وجود آن همیشگی خواهد بود و مرکز آن در لبنان باشد.
وی در خصوص احتمال تأسیس این بانک اذعان کرد که میشل عون اگر تصمیمی بگیرد پیگیر عملی کردن آن خواهد بود بدین جهت سه ماه دیگر موعدی برای جلساتی در بیروت مشخص کرد تا این موضوع بررسی شود بنابراین این موضوع نیاز به کار و پیگیری زیادی دارد تا در نشست اقتصادی تونس در ماه مارس مطرح شود.
وی در خصوص حضور مسئولان رده بالای عرب عنوان کرد این اتفاق از یک سو نقش لبنان را نشان می‌دهد و از سوی دیگر وضعیت ثباتی که در آن به سر می‌برد را اثبات می‌کند که باعث شد طی دو سال میزبان بیش از ۶۲ همایش بین‌المللی باشد.