وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایران طی مذاکرات وین – عکس از آسوشیتد پرس

وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایران طی مذاکرات وین – عکس از آسوشیتد پرس

قدرت های بزرگ روز گذشته مدت تعیین شده برای رسیدن به توافق با ایران در مورد برنامه هسته ای آن را به پایان رساندند، اما همه طرف ها متعهد شدند تا پایان هفته به کار ادامه دهند. فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا در زمان استراحت خود تصریح کرد: «گفتگوها را در روزهای آینده ادامه خواهیم داد».

و در حالی که وزاری خارجه شش کشور برای رسیدن به اهداف خود در تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای در آینده در تلاش هستند، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به شدت به دنبال لغو ممنوعیت خرید سلاح ایران است تا قراردادهای فروش موشک و تانک های روسی به تهران به اجرا در آید، و این امر ممکن است به متوقف شدن توافق هسته ای منجر شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت: «دلیل قوی وجود دارد که نتیجه گیری در «چند روز» را ممکن می سازد، و این تفاهم وجود دارد که اکثر تحریم های تحمیل شده بر ایران برداشته خواهند شد». خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وی در هنگام سخن گفتن با روزنامه نگاران گفت: «تنها یک مشکل بزرگ وجود دارد که به تحریم ها مربوط می شود، و آن هم مشکل تحریم تسلیحاتی است که شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ بر ایران اعمال کرد». وی همچنین گفت: «پس از تمدید مذاکرات، می توانم برای شما تأکید کنم که همچنان یک مشکل بزرگ وجود دارد که متعلق به تحریم ها است و آن هم مشکل لغو ممنوعیت خرید سلاح است».