نیکی هیلی حکومت ایران را به باد انتقاد گرفت

نیویورک: علی بردی

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، حکومت ایران را به دلیل سربازگیری کودکان و استفاده از آنها در سرکوب‌های داخلی و تجاوزهای خارجی، به شدت مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش الشرق الاوسط، نیکی هیلی در جلسه شورای امنیت در رابطه با «وضعیت خاورمیانه و فلسطین»، سخنرانی خود را با اشاره به جشن روز بسیج دانش آموزی در ایران آغاز کرد.
این روز مصادف با سالروز مرگ حسین فهمیده در جنگ میان ایران و عراق است.
این کودک در این جنگ با بستن نارنجکی به زیر تانک رفته و خود را منفجر کرد.
نیکی هیلی در این‌باره گفت «کودکان مبارز، نمود وحشتناک جنگ ایران و عراق بود».
وی در این باره عنوان کرد این کودکان با کلید پلاستیکی بهشت که بر گردن آنها آویزان شده‌بود به جبهه‌های جنگ می‌رفتند.
نیکی هیلی همچنین گفت: «در جنگ میان نیروهای نظامی آموزش دیده و بالغ تعداد زخمی‌ها بیشتر از تعداد کشته‌ها بود اما کودکان به عنوان خمپاره و خنثی کننده مین استفاده می‌شدند و تعداد کشته‌هایشان بیشتر از زخمی‌ها بود».
وی اشاره کرد «براساس آمارهای خود ایران، در جنگ ایران و عراق، ۳۶ هزار کودک مدرسه‌ای کشته شده و چیزی در حدود سه هزار نفر دیگر زخمی شدند».
وی با اشاره به اینکه در جامعه جهانی هنوز خیلی‌ها در خصوص اینکه ایران می‌تواند یک حکومت مسئولیت‌پذیر که به قوانین جامعه متمدن پایبند باشد دچار تردید هستند.
به گفته وی، برخی معتقدند ایران به زندگی مردمش بیشتر از قدرت نفوذ و نظامش اهمیت می‌دهد اما شواهد زیادی وجود دارد که با این نظریه متناقض است.
وی برای رد این نظریه گفت: «یکی از مسائلی که خیلی واضح است ادامه استفاده از کودکان برای مبارزه و مرگ در تجاوزهای ایران در خارج است».
نماینده آمریکا در سازمان ملل عنوان کرد: آمریکا اموالی را که برای به‌کارگیری کودکان و آموزش دادن آنها و همچنین توزیع اجباری آنها در ایران، استفاده می‌شود را رصد کرده و منابع تأمین اموال بسیج را مشخص کرده‌است؛ بنابراین تصمیم گرفته‌است که به آنها اجازه عبور از اقتصاد جهانی و سیستم مالی جهانی را ندهد.
وی در این باره عنوان کرد «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا، شبکه‌ای را تحریم کرد که شامل ۲۰ شرکت و مؤسسه مالی ایرانی بود که در زمینه تأمین درآمد برای بسیج کار می‌کند».
وی گفت: این دلیل واضحی برای خشم ملت ایران است چرا که «اقتصاد ایران به‌طور فزاینده‌ای برای تأمین مالی سرکوب‌های ایران در داخل و تجاوز در خارج از کشور اختصاص داده شده‌است».
وی تأکید کرد شرکت‌ها و موسسه‌های مالی بزرگ ایرانی در جهت تأمین منابع مالی جنگی کار می‌کنند که در به‌کارگیری کودکان نمود یافته‌است و این خود تروریسم است.