توافق مرزی با لیبی… السراج به «الشرق الأوسط»: تروریسم پیروز نخواهد شد

یک تونسی در انتظار فرصتی برای عبور از مرزهای لیبی – عکس از واشنگتن پست

یک تونسی در انتظار فرصتی برای عبور از مرزهای لیبی – عکس از واشنگتن پست

منابع غربی از افزایش قدرت سازمان تروریستی داعش و هدف قرار دادن تونس از درون سنگر های سازمان در لیبی هشدار دادند، و تأکید کردند که حمله اخیری که در شهر مرزی «بن قردان» به وقوع پیوست دلیلی بر ضعف و شکنندگی اوضاع امنیتی در تونس می باشد».

این منابع اشاره کردند حملاتی که مبارزان «داعش» در شهر بن قردان انجام دادند، ترس جدیدی از تلاش این سازمان در لیبی مطرح کرد که در تونس متمرکز شود و آن را به یک پناهگاه امن برای خود به جای الرقه سوریه تبدیل کند، به خصوص که این سازمان تروریستی در پی حملات مستمر ائتلاف در حال فرار از آن جا است.

منابع همچنین گفتند حملات بن قردان که در ماه مارس (فروردین ماه) گذشته رخ داد انتقامی از حمله هوایی آمریکا در شهر صبراته بود که منجر به کشته شدن نور الدین شوشان یکی از فرماندهان تونسی شد، علاوه بر این تلاشی از سوی «داعش» تروریستی برای ایجاد مرکز جدیدی خارج از لیبی برای خود است چرا که واشنگتن و متحدانش در حال تحرک برای مداخله نظامی بر ضد آن در لیبی هستند.

در همین راستا، فایز السراج رئیس حکومت وحدت ملی لیبی در گفتگویی که در حاشیه سفر دو روزه خود به تونس با «الشرق الأوسط» انجام داد از خطرات امنیتی و سیاسی گروه های تروریستی مانند داعش بر تونس و لیبی کاست.

السراج گفت: «روند تکمیل حاکمیت دولت در لیبی به لطف پشتیبانی ارائه شده توسط تونس و الجزایر و بقیه کشورهای همسایه از لیبی و از توافق صخیرات که توسط سازمان ملل برگزار شده بود، پیروز خواهد شد».

السراج تأکید کرد: «کشورهای همسایه لیبی تا زمانی که امنیت در تمامی منطقه گسترش یابد و تا زمانی که حاکمیت دولت جدید تکمیل شود از ما حمایت خواهند کرد». وی افزود: «مناطق مرزی میان تونس و لیبی پلی برای شراکت هستند و تروریست ها در آن جا پیروز نخواهند شد».