جفری بر همکاری مشترک آمریکا و ترکیه دربارهٔ سوریه تأکید کرد

جیمز جفری نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور سوریه گفت: ۴۰ درصد اراضی سوریه تحت سلطه نظام بشار اسد نیست و هم‌پیمانان واشینگتن و آنکارا آنها را کنترل می‌کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، جفری در سفر خود به ترکیه متذکر دو وجه اشتراک آمریکا و ترکیه شد که اولی اخراج ایران از سوریه به دلیل فتنه انگیزی آن در عملیات است و دومی آرام کردن اوضاع در ادلب است که ترکیه با روسیه در این خصوص توافق کرده‌است.
وی همچنین عنوان کرد: از دیگر اهداف مشترک این دو کشور، فعال کردن عملیات سیاسی است که به تلاش‌های استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه برای تشکل کمیته تدوین قانون اساسی و اجرای انتخابات بستگی دارد.
جفری در این باره گفت: «امیدواریم دولت متفاوت و جدیدی بر سر کار بیاید که مرتکب کارهای وحشتناکی نشود که این دولت در حق مردمش و در واقع در حق تمام مردم منطقه مرتکب شده‌است».
جفری با اشاره به توئیت‌های دونالد ترامپ در خصوص آتش‌بس ادلب و جلوگیری از هرگونه حمله‌ای که منجر به شعله‌ور شدن آتش جنگ شود، افزود: واقعاً وقت پایان یافتن جنگ فرارسیده‌است؛ چرا که حدود ۳ میلیون شهروند و ۵۰ تا ۷۰ هزار مبارز در این منطقه وجود دارند که یا با آمریکا در تعامل بودند یا برخی هنوز در تعامل با ترکیه هستند.
وی همچنین افزود: حدود ۷ یا ۸ هزار یا حتی ۱۰ هزار شخص وجود دارند که گروهک‌های تروریستی نامیده می‌شوند و متعلق به «هیئت تحریر الشام» داعش و القاعده هستند.
جفری در ادامه اظهار کرد در صورت وقوع جنگ، شاید این اتفاق منجر به پایان یافتن مقاومت مسلح سوریه می‌شد ولی ترکیه با توافقنامه سوچی در خصوص ایجاد منطقه عاری از سلاح و خروج «هیئت تحریر الشام» از این منطقه، مانع از آن شد.
جفری با اشاره به اینکه توقف جنگ در ادلب منجر به توقف آن در کل سوریه شده‌است، گفت «ما نیروهایی در جنوب و شمال شرق سوریه داریم که به عملیات خود علیه داعش ادامی می‌دهند و ترکیه نیز در شمال ادلب و عفرین مستقر هستند، بنابراین ۴۰ درصد از خاک کشور سوریه تحت کنترل نظام بشار اسد نیست».
وی همچینین افزود: «با ترکیه در حال بررسی این هستیم که در حال حاضر همراه با آتش‌بسی که به حکم اوضاع فعلی یا حداقل به‌طور موقت در تمام این کشور برقرار است، چگونه روند سیاسی را مجدداً فعال کنیم».
او با اشاره به همکاری ترکیه با آمریکا اضافه کرد: در فهرست‌هایی که برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی تقدیم شده‌است، ترکیه نماینده معارضان و ایران و روسیه نماینده نظام بشار اسد بودند.
جفری همچنین از آموزش نظامی مشترک نیروهای آمریکا و ترکیه در منبج خبر داد که هدف از آن ایجاد منطقه‌ای ایمن است تا ترکیه و دیگر شهروندان محلی به دلیل وجود آن احساس آرامش و امنیت بیشتری بکنند.
وی در پایان عنوان کرد: ترکیه نگران است این منطقه به دست حزب کارگران کردستان تبدیل به اقلیمی مستقل یا شبه مستقل شود؛ بنابراین «ما ملزم به صیانت خاک‌ سوریه به عنوان کشوری یکپارچه هستیم و در تشکیل حکومتی در شمال شرق سوریه مشارکت نمی‌کنیم و خواستار این هستیم که وضعیتی امن و باثبات میان قومیت‌های عرب و کرد در آنجا به وجود بیاید. اما ما دستور کار گسترده و بلندمدت سیاسی در آنجا نداریم بلکه فقط دستور نظامی داریم».