سفر البشیر به دمشق برای ازسرگیری روابط با سوریه

خارطوم: احمد یونس

در اقدامی بی‌سابقه روز گذشته عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان به دمشق سفر کرد و با همتای سوری خود بشار اسد دیدار کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، به نظر می‌رسد این دیدار برای فراهم آوردن زمینه جهت ازسرگیری روابط میان دو کشور است به خصوص که این سفر بعد از انقلاب سوریه در سال ۲۰۱۱ نخستین سفر یک رئیس‌جمهور عربی به سوریه است.
بشار اسد از همتای خود در فرودگاه دمشق استقبال کرد و آنها در نشستی راجع به روابط دوجانبه و تحولات سوریه و منطقه سخن گفتند.
البشیر و اسد در این مذاکرات به شرایط و بحران‌هایی اشاره کردند که بسیاری از کشورهای عربی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها بر وجود روش‌های جدید برای کشورهای عربی که بر پایه احترام به حاکمیت حکومت‌ها و عدم دخالت در امور داخلی آنهاست تأکید کردند که نقشی مهم در بهبود روابط کشورهای عربی دارد و به نفع ملت عرب است.
از نظر آنها آنچه در منطقه به خصوص کشورهای عربی اتفاق می‌افتد ضرورت بهره‌وری از تمام امکانات و تلاش‌ها برای خدمت به مسائل عربی و ایستادگی در برابر طرح‌های مغایر با منافع حکومت‌ها و ملت‌های منطقه را نشان می‌دهد.
رئیس‌جمهوری سودان خاطرنشان کرد، تضعیف سوریه منجر به تضعیف مسائل عرب می‌شود. آنچه در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده‌است، نمی‌تواند از این واقعیت جدا شود. با وجود جنگ علیه سوریه، این کشور با پایه‌های عربی استوار ماند.
البشیر ابراز امیدواری کرد که سوریه هرچه سریع‌تر بتواند نقش خود را در منطقه بازگرداند و سوری‌ها بتوانند آینده کشور خود را به دور از هرگونه دخالت خارجی تعیین کنند. او بر موضع کشور خود مبنی بر ایستادگی در کنار سوریه تأکید کرد.
وی افزود: جمهوری سودان آمادگی ارائه هر کمکی را برای حمایت از حفظ تمامیت ارضی سوریه دارد.
بشار اسد نیز تأکید کرد که سوریه به رغم همه چیزهایی که در طول سال‌های جنگ اتفاق افتاده، به عربی بودن وفادار ماند و به آن ادامه خواهد داد.
در عین حال، او تصریح کرد که وابستگی برخی کشورهای عربی به غرب برای ملت‌هایشان هیچ سودی نخواهد داشت و از این رو، پایبندی به عربی بودن و مسائل کشورهای عربی بهتر است.
اسد از رئیس‌جمهوری سودان بابت سفرش به سوریه تشکر و اظهار کرد که این سفر باعث بهبود روابط میان دو کشور خواهد شد.
گفتنی است، اسامه فیصل وزیر دولت در امور خارجه سودان نیز در خارطوم پس از بازگشت البشیر از دمشق عنوان کرد: با توجه به شرایط و بحران‌ها در تعدادی از کشورهای عربی، دو رئیس‌جمهور بر ایجاد روش‌های جدید در روابط کشورهای عربی مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها به توافق رسیدند.
بخش اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری سودان نیز با ابلاغ بازگشت البشیر از دیداری محرمانه از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران دعوت فوری به عمل آورد تا در فرودگاه حضور به عمل آورند.