هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر -  عکس از گتی ایمجر

هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر – عکس از گتی ایمجر

کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از آمریکا و سازمان ملل از روند انتقال قدرت در مصر حمایت کرد تا زمینه برای انتخابات آزاد و شفاف در این کشور فراهم شود.

اشتون بعد از ظهر یکشنبه پس از ورود به قاهره در سفری غیرمنتظره در بیانیه‌ای اعلام کرد که به مصر آمده تا حمایت خود را از روند انتقال سیاسی فراگیر در مصر اعلام کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که کاترین اشتون در این سفر دو روزه با مسئولان مصری و نمایندگان اخوان المسلمین و نیز حزب آزادی و عدالت دیدار خواهد کرد.

اشتون در بیانیه‌ای پس از دیدار با عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر تاکید کرد: “به مصر آمده‌ام تا با همه گروه‌ها صحبت کنم و پیام خود را در زمینه حمایت از روند انتقالی فراگیر با مشارکت تمامی گروه‌های سیاسی از جمله اخوان المسلمین اعلام کنم.”

وی تاکید کرد: “این روند انتقالی باید هر چه سریعتر آغاز شود و به انتخابات آزاد، شفاف، دولت مدنی منجر شود.”

دفتر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز دوشنبه صادر شد، اعلام کرد: بان کی مون روز یکشنبه در تماس تلفنی با محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور مصر در روابط خارجی از او خواست تا مقامات دولت موقت مصر، مسئولیت کامل برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور و دفاع از شهروندان مصری را صرف نظر از گرایش‌های حزبی‌شان بر عهده بگیرند.

دفتر ریاست جمهوری مصر روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات مصری بر اساس نقشه راه آینده مصر که در سوم ژوئیه جاری اعلام شد برای بازگرداندن دموکراسی به مصر که طی چند ماه گذشته از ‌آن بی‌بهره بوده است تلاش خواهند کرد تا موضع خود را نسبت به آماده کردن آینده مصر و بازگشت ثبات و امنیت به جامعه مشخص و روشن کنند.

آمریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود از انتقال قدرت به دولت دموکراتیک در مصر حمایت می کند.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوزدهم تیرماه گذشته در پی اعلام تصمیم دولت موقت مصر برای برگزاری انتخابات در این کشور، گفت: “ما خواستار دولتی فراگیر هستیم که به چالش هایِ فراوانِ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مصر رسیدگی کند و اجماع نظر بیشتری به وجود آورد. این بخشی از روند انتقال قدرت است. آنها نیز گام های بیشتری را برای (تدوین) قانون اساسی و (برگزاری) انتخابات اعلام کردند.”

ارتش مصر روز سوم ژوئیه محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد و این سمت را به یک رئیس جمهوری موقت سپرد و اعلام کرد که مسئولیت دولت موقت، اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد است.