اردوغان: توافقنامه سوچی گامی برای استقرار امنیت در خارج از مرزهای ما است
آنکارا: سعید عبدالرزاق
ترکیه اعلام کرد که توافقنامه سوچی که میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منعقد شد در راستای جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای انسانی بود.
به گزارش الشرق الأوسط، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه در کنفرانسی به مناسبت روز کهنه‌ سرباز که روز چهارشنبه برگزار شد عنوان کرد که گامی برای پایان خونریزی در ادلب و اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص برداشتیم و در همین راستا توافقنامه‌ای شامل ۱۲ بند امضا کردیم.
وی افزود که این کار برای استقرار امنیت در خارج از مرزهای ما است و امیدواریم که این اتفاقات ادامه داشته باشد.
در این راستا، فریدون سینیرلی اوغلو نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل متحد دو روز گذشته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که این توافقنامه برای حفظ مناطق «کاهش تنش» بود و مقدمات لازم را برای جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای انسانی بوجود می‌آورد همچنین باعث ایجاد زمینه برای تغییرات سیاسی خواهد شد.
وی افزود که این توافقنامه نه تنها مانع از حمله به ادلب می‌شود بلکه به تسریع روند تشکیل کمیته‌ای جامع و معتبر برای اجرای انتخابات در سوریه زیر نظر سازمان ملل متحد و بررسی خواسته‌های مشروع ملت سوریه به منظور تشکیل آینده‌ای دموکراتیک کمک می‌کند.
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در نشستی که دو روز پیش با سفیران کشورهای خارجی داشت گفت که توافقنامه سوچی دستاوردی مهم برای شهروندان ادلب و تمام طرف‌ها است.
وی اعلام کرد ترکیه همانند گذشته به اقدامات نظامی خود در ادلب با هماهنگی روسیه ادامه خواهد داد همان کاری که از ابتدای بحران سوریه تاکنون نیز کرده است.
او همچنین گفت کشورش ترکیه با تروریسم مبارزه کرده و در جلوگیری از ایجاد کمربندی تروریستی در شمال سوریه جلوگیری خواهد کرد.
گفتنی است که ترکیه براساس توافقنامه آستانه ۱۲ پست مراقبتی در «مناطق کاهش تنش» ادلب دارد.
از سوی دیگر این کشور مهمات برخی از گروه‌های معارض را تامین می‌کند.
این کشور که از ابتدای بحران سوریه ۳٫۵ میلیون مهاجر سوری را در خود جای داده است، مانع از تحقق خواسته بشار اسد در بازپس گیری تمامیت حاکمیتش بر خاک سوریه شد.
به نظر می‌رسد که روسیه در حال حاضر روابط خود را بر خواسته بشار اسد ترجیح داد.
ولی خیلی از کارشناسان معتقدند که توافقنامه سوچی با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد شد که یکی از آنها تشخیص میان گروه‌های افراطی و غیرافراطی است.
مولود چاووش اوغلو در این خصوص گفته است که نیروهای معارض معتدل خلع سلاح نمی‌شوند ولی منطقه از گروه‌های افراطی پاکسازی خواهد شد.
وی اشاره کرد که ترکیه نیروهای بیشتری به ادلب خواهد فرستاد و پست‌های مراقبتی در ادلب کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
لازم به ذکر است که روسیه و ترکیه روز دوشنبه در خصوص ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح در عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری شمال سوریه به توافق رسیدند و قرار شد این منطقه از سلاح سنگین و تروریست‌ها پاکسازی شود.