پوستر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در دستان هوادران پیش از انتخابات ریاست جمهوری - عکس از گتی ایمجز

پوستر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در دستان هوادران پیش از انتخابات ریاست جمهوری – عکس از گتی ایمجز

اظهارات تازه احمد پورنجاتی نماینده سابق مجلس ایران درباره ضرورت پرهیز حسن روحانی رئیس جمهور منتخب این کشور از کابینه ای “چهل تکه” تنها یکی از آخرین اظهارنظرها درباره ترکیب کابینه دولت یازدهم است، اظهارنظری که به معنای اعلام خطر درباره ترکیب کابینه ای است که همه گروه ها خواهان داشتن سهم در آن هستند.

به نوشته وبسایت انتخاب، احمد پورنجاتی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم روز دوشنبه در صفحه شخصی خود روی یکی از شبکه‌های اجتماعی در قالب گفت‌وگوی تلفنی خیالی به رییس‌جمهور منتخب ایران گفته است: کابینه چهل تکه کارایی ندارد.

احمد پورنجاتی در دوره ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیمای ایران، قائم مقام او بود. همچنین وی عضویت در شورای فرهنگ عمومی و سمت مشاور فرهنگی دولت اصلاحات در ایران را در کارنامه خود دارد.

وی در بخشی از سخنان خود خطاب به روحانی آورده است: کابینه، هرچند شرکت سهامی نیست اما اگر بخواهد موفق شود، به ناچار باید از الگوی «بنگاه اقتصادی» پیروی کند که از بالا تا پایین، همه به بهره‌وری آن با نگاه و نگرش یکسان بنگرند و از بخشی نگری بپرهیزند.

پورنجاتی با ابراز نگرانی از اینکه دولت روحانی نیز دچار “لکنت زبان” شود – شبیه دولت خاتمی و برخلاف دولت در حال ارتحال کنونی – از روحانی پرسیده است: “چرا ارتباط رسانه‌یی شما با افکار عمومی، ناچیز و بی‌برنامه است؟ شما سخن نگویید، دیگران که ساکت نمی‌نشینند. ذهنیت می‌سازند. واکنش انفعالی، بی‌فایده‌ترین شیوه ارتباط با افکار عمومی است.”

سخنان پورنجاتی، صرف نظر از دیدگاه وی، شاید در واکنش به انبوهی از اظهارنظرهای موردی یا کلی درباره اعضای کابینه دولت یازدهم بیان شده باشد، اظهارنظرهایی که گاه شکل سهم خواهی جدی و تهدیدآمیز به خود گرفته است.

بعضی از شاخص ترین این سهم خواهی ها یا فشارها از سوی بعضی نمایندگان مجلس ایران صورت گرفته است، و لو اینکه نامه ها یا سخنان نمایندگان مجلس در این موارد، موضع یا بیانیه رسمی مجلس تلقی نشده باشد.

به عنوان نمونه به نوشته تابناک، ۴۷ نفر از نمایندگان مجلس روز یکشنبه در نامه‌ای حجت الاسلام روح‌الله بیگی را برای ‌‌تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران “معرفی” کرده اند.

در این میان گروه های اقلیت، جمعیت های زنان و یا حتی مناطق و استانها در ایران بیکار ننشته و بر داشتن سهم در کابینه جدید تأکید می کنند.

وبسایت تابناک پنج شنبه پیش نوشت یکی از مقامات ایران (که تابناک نام او را ذکر نکرده) اخیرا گفته است که در دولت قبلی استان ما شش وزیر در کابینه دولت داشت و اکنون ما منتظریم ببینیم که استان ما در دولت جدید چند وزیر خواهد داشت و همت دولت جدید برای استان ما چقدر خواهد بود.

روحانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که دولتی فراجناحی تشکیل خواهد داد تا از همه ظرفیت‌های کشور در اداره آن استفاده شود.

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در مجلس ایران دوشنبه گذشته ضمن پیش‌بینی از ترکیب کابینه دولت جدید گفت: فکر می‌کنم در دولت‌آینده از سه طیف اصولگرایان معتدل، اصلاح‌طلبان معتدل و افراد مستقل حضور داشته باشند.

به گزارش افکارنیوز، سیدرمضان شجاعی کیاسری ابراز عقیده کرد در ترکیب کابینه دولت آینده از گروه‌های مختلف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل و نیز افراد مستقل حضور خواهند داشت.

بدین ترتیب به نظر می رسد حداقل بر اساس گمانه زنی های کنونی درباره ترکیب کابینه آینده، حسن روحانی و اطرافیانش آنچنان با نظر آقای پورنجاتی موافق نیستند.

فهرست وزیران پیشنهادی حسن روحانی به مجلس که احتمالا در همان روز تحلیف وی ارائه خواهد شد، بالاخره به ابهامات خاتمه خواهد داد، هر چند چالش ها و بحث ها در این زمینه تا مدتی ادامه خواهد یافت.