عکس از فارس

عکس از فارس

رییس‌ جمهور ایران می گوید دولتش «راهی جز اعتدال، دوری از افراط، تفریط، تحجر و تسلیم دیگران نبودن و راهی جز عقلانیت نمی‌شناسد.»

به گزارش ایسنا، حسن روحانی که روز یکشنبه به مناسبت روز معلم در ایران سخن می گفت، اظهار کرد: «آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.»

روحانی افزود: ما می‌خواهیم با دنیا منطقی صحبت کنیم، البته ممکن است در مواردی مشکلات حل نشود، اما صد درصد راه‌ حلی دارد که باید به دنبال راه‌حل بگردیم.

رییس‌جمهور ایران از سوی دیگر گفت: «در این دوران همیشه مسئولیتی در حوزه‌های مختلف بر عهده داشته‌ام و آنچه که می‌فهم این است که تندروی و افراط به ما لطمه زده است و تندروی و افراط برای مملکت نفعی نداشته است.»

حسن روحانی پیشتر نیز به مناسبت های مختلف بارها بر لزوم تعامل مثبت کشورش با دنیا تاکید کرده است.

وی اسفندماه گذشته در دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفته بود: «دولت تدبیر و امید مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از زمینه هایی که این دولت علاقه مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحایه اروپا است.»

حسن روحانی همچنین درباره کشورهای منطقه هم بارها بر روابط نزدیک و تعامل تاکید کرده است. وی اسفند ماه گذشته در جریان سفر به استان هرمزگان گفت: «ما با همه کشورهای جنوبی با روابط و تعامل بهتر، دنبال منطقه ای امن و آماده برای سرمایه گذاری هستیم.»

عبدالعزیز بن عثمان بن صقر، رئیس مرکز تحقیقات خلیج پیشتر در گفتگو با شرق پارسی در این باره گفت: “برای بهبود روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج، تهران باید از مداخله در امور این کشورها و نیز مطرح کردن مسائل فرقه ای دست بردارد”.

وی گفت: “ما نمی خواهیم ایران در امور کشورهای عربی دخالت کند و از اختلافات فرقه ای به عنوان ابزاری برای توجیه مداخله اش بهره برداری کند.”

از سوی دیگر محمد جواد حق ‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به شرق پارسی گفت: «نمی توان با صراحت به حکومتی گفت که حرف و عملش تطبیق ندارد مگر اینکه مدرکی دال بر اثبات این حرف داشته باشد. عرصه سیاست عرصه خاصی است. آقای دکتر روحانی با شعارها و برنامه خاصی وارد عرصه سیاست شد و مردم هم به او رای دادند اما نتیجه کار چندین ماهه و نزدیک به یک سال آقای روحانی نشان می دهد که وی تمام تلاشش این بوده که با حضور شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، هنری و فرهنگی فرصتی را برای تعمال میان اقوام و گروه های سیاسی در ایران و در دنیا برقرار سازد».

این عضو حزب اعتماد ملی گفت : «در دنیای امروز نمی توان بدون تعامل با دنیا به توسعه و پیشرفت رسید و فضای امروز نشان می دهد که ما باید از گذشته درس عبرت بگیرم و بدانیم که بدون تعامل فعالیتهای ما در عرصه های گوناگون با شکست مواجه می شود».

حسن روحانی رییس جمهور ایران بهمن ماه گذشته هم در گفتگو با شبکه خبری یورو نیوز در داووس گفته بود: «شرایط امروز ایران شرایطی است که زمینه را برای تعامل بیشتر هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای جهان فراهم کرده است.»

در همین حال جان کری وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات آقای روحانی گفته بود که «اظهارات روحانی مبنی بر تعامل با دنیا باید در عمل ثابت شود.»

وی خطاب به روحانی گفته بود: «اگر شما در این سخنان جدی هستید٬ اثبات آن ساده است. کشوری که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌خواهد٬ به چرخه غنی‌سازی در زیر زمین و رآکتور آب سنگین احتیاجی ندارد.»