عروس - عکس تزئینی است - آژانس خبری اروپایی

عروس – عکس تزئینی است – آژانس خبری اروپایی

سازمان «عدالت برای ایران» با ارسال نامه ای به ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر سازمان ملل توجه این نهاد بین المللی حقوق بشری را به ازدواج دختربچه ها جلب کرد و درخواست خود را مبنی پاسخگویی دولت ایران در این باره مطرح کرد.

«عدالت برای ایران» ضمن تاکید بر عضویت ایران درکنوانسیون جهانی حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی–سیاسی، بررسی وضعیت ازدواج دختربچه‌ها را در مذاکرات با ایران را ضروری دانست.

این دو سند بین المللی ازدواج زیر سن رشد و بدون رضایت واقعی را ممنوع می دانند. تصویب بدون قید و شرط کنوانسیون بین‌المللی «رضایت در ازدواج، حداقل سن ازدواج و ثبت ازدواج» از سوی ایران، اصلاح قوانین داخلی در راستای ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۸ سال و پیگیری قضایی تمامی افراد مسئول در ازدواج دختربچه ها همچون ولی قهری، شوهر و قضاتی که مجوز ازدواج را صادر می کنند، از جمله خواسته های این سازمان از سازمان ملل بود.

تازه ترین آمار رسمی منتشره در ایران حاکی از آن است که بیش از پنج درصد زنانی که در ۹ماهه نخست سال ۱۳۹۲ ازدواج کرده‌اند، کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. این رقم معادل ۳۱ هزار مورد ازدواج ثبت شده دختران زیر ۱۵ سال است.

در همین دوره حدود ۱۷۸ هزار تن از زنانی که ازدواج کرده‌اند بین ۱۵ تا ۱۹ سال داشته‌اند. طبق تحقیقات تازه «عدالت برای ایران» آمار ازدواج دختربچه‌های زیر ۱۵ سال از سال ۱۳۸۵ تا کنون رشد صعودی به خود دیده است.

در سال ۱۳۹۱ ۴۱ هزار مورد ازدواج دختر جوان تر از ۱۵ سال ثبت شده بود و آمار ثبت ازدواج دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال بیش از ۲۶۵ هزار بوده است.

قانون ایران حداقل سن ازدواج را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین کرده، اما به ولی قهری اجازه می دهد با موافقت قاضی در هر سنی دختر یا پسر خود را به عقد دیگری در بیاورد.

در نامه «عدالت برای ایران» اعدام راضیه ابراهیمی که در پی ازدواج اجباری در سن ۱۴ سالگی، مرتکب قتل شوهرش شده، نیز مطرح شد. وی که اینک ۲۱ سال دارد، در ۱۵ سالگی نخستین فرزندش را به دنیا آورد٬ پس از آنکه بارها در معرض خشونت فیزیکی و روانی شوهرش قرار گرفت٬‌ در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل او شد.

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوازدهم تیرماه جاری در حاشیه اجلاس ۵+۱ در وین٬ گفت که نگرانی درباره وضعیت حقوق بشر ایران هم باید در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ گنجانده شود. او پیش از این نیز در سوم تیر ماه جاری طی بیانیه‌ای، خواهان لغو اعدام راضیه ابراهیمی شده بود.

در برخی استان‌ها نیز اگرچه تفکیک در سال ۱۳۹۱آماری بر اساس سن ازدواج منتشر نشده، اما آمار گروه سنی مادرانی که در آن سال زایمان کرده اند، تصویری از وضعیت ازدواج دختربچه‌ها ر ارائه می دهد. به عنوان مثال در استان اردبیل در سال ۱۳۹۱، مادران ۵۳ تن از نوزدان تازه متولد شده کمتر از ۱۵ سال داشتند و ۳۱۷۷ زن بین ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در آن سال مادر شدند. در همین استان در سال ۱۳۹۲ دست کم ۵۴ زن که کمتر از ۱۵ سال سن داشتند مادر شدند و ۲۲۴۰ تن از زنانی که زایمان کردند نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن داشند.