شهر تفلیس پایتخت گرجستان در سالهای اخیر مقصد گردشگری شمار زیادی از ایرانیان بوده است - عکس از گتی ایمیجز

شهر تفلیس پایتخت گرجستان در سالهای اخیر مقصد گردشگری شمار زیادی از ایرانیان بوده است – عکس از گتی ایمیجز

اقدام اخیر دولت گرجستان در لغو رژیم بدون روادید با ایران نشانه دیگری بود مبنی بر اینکه روابط دو کشور آنطوری که دست کم مقامات ایران روی آن حساب می کردند به صورتی نامحدود در حال گسترش نیست.

وزارت امور خارجه گرجستان روز سه شنبه اخبار منتشره در رسانه های گروهی در خصوص لغو یکجانبه رژیم بدون روادید با ایران را تایید کرد، رژیمی که زیاد از عمر آن نمی گذشت و تنها از ۲۶ ژانویه سال ۲۰۱۱ برقرار شده بود.

با وجود آنکه در پی امضای قرارداد لغو روادید، مقامات دو طرف در این باره ابراز خوش بینی کرده بودند اما همواره در این زمینه بدبینی هایی هم وجود داشت، بدبینی هایی که شاید ریشه در ارتباط خوب مقامات گرجستان با غرب به ویژه آمریکا داشته است.

در اواخر سال ۲۰۱۰، رامین مهمانپرست معاون وقت وزارت خارجه ایران در سفر به تفلیس گفته بود برقراری روابط نزدیک و دوستانه با گرجستان برای سیاست خارجی تهران اولویت دارد. آقای مهمانپرست بطور خاص تاکید کرده بود که کشور متبوع وی از تمامیت ارضی گرجستان حمایت میکند.

اگر چه بعضی کارشناسان در همان هنگام با ابراز بدبینی در این باره گفته بودند که روند بهبود سریع روابط تفلیس و تهران با سیاست گرجستان در جهت همگرایی با ناتو و اروپا مغایرت دارد اما نینو کالاندادزه معاون وزیر امور خارجه گرجستان در واکنش به این نظرات گفته بود که “رژیم لغو رواید با ایران باعث تیرگی روابط گرجستان با ایالات متحده نخواهد شد زیرا ترکیه هم که عضو ناتو است، با تهران رژیم لغو روادید دارد.”

در این میان سوسو تسینتسادزه رئیس آکادمی دیپلماتیک تفلیس با طرح نظریه ای متفاوت گفته بود نزدیکی سریع روابط بین تهران و تفلیس، پاسخ مناسب مقامات گرجستان به “سهلانگاری غرب نسبت به منافع ملی گرجستان است. گرجستان نشان داد که تصمیمات مهم سیاست خارجی که با منافع ملی کشور ارتباط دارد، نه در واشنگتن و بروکسل بلکه در تفلیس اتخاذ میشود”.

اما با گذشت کمتر از سه سال، ظاهرا تحولات اخیر از جمله لغو قرارداد روادید و نیز بسته شدن حساب های بانکی حدود ۱۵۰ ایرانی در گرجستان بیشتر نظر بدبینانه درباره آینده گسترش این روابط را تأیید می کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال پیشتر در گزارشی نوشته بود که شماری از ایرانیان “وابسته به رژیم” به تاسیس شرکتهایی در گرجستان مبادرت کرده اند و در واکنش به این گزارش، دولت گرجستان وعده داد این موضوع را از نزدیک بررسی کند.

از سوی دیگر در هفتههای اخیر، وزارت خارجه گرجستان با ارسال اسناد متعددی برای مقامات ایالات متحده، از اقدامات خود در مورد تعهد به اعمال محدودیت تجاری و مالی علیه ایران سخن گفته و بر حمایت از مواضع کشورهای غربی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

سخنان روز چهارشنبه نخست وزیر گرجستان هم تأییدی بر این موضع گرجستان بود. بیدسینا ایوانیشویلی در مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به حفظ روابط دوستانه با ایران، گفت که دولتش به مصوبات سازمان ملل پایبند است. وی گفت: “ما به مصوبات سازمان ملل پایبندیم و در رابطه به ایران اجازه فعالیت های غیرقانونی را نمی دهیم.”