مسکو- الشرق الاوسط

ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین گفت اگر ایران دست از رویکرد توسعه گرایانه بردارد و به اصول حسن همجواری پایبند باشد ثبات و صلح در منطقه خلیج و خاورمیانه برقرار می شود و بحران در یمن و سوریه هم تمام می شود.

او افزود «عربستان سعودی تحولات فراگیر تاریخی و سرنوشت ساز را پشت سر می گذارد. این تحولات در متن سند چشم انداز ۲۰۳۰ قید شده است.» او یادآور شد تلاش های ریاض و مسکو در حوزه نفتی برای رسیدن به توافقی برای کاهش تولید و برقراری تعادل بین منافع مصرف کنندگان و تولید کنندگان به نتیجه رسید.

ملک سلمان بن عبدالعزیز و دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه روز جمعه (۶ اکتبر) در مقر نخست وزیر روسیه در مسکو دیدار کردند. مدودف گفت «سفر خادم حرمین شریفین به روسیه یک دیدار تاریخی است و روسیه بر گسترش و افزایش همکاری مشترک دو جانبه تاکید می کند.» مدودف از عربستان سعودی به عنوان شریک مهم روسیه در حوزه های مختلف یاد کرد.

نخست وزیر روسیه گفت و گوهای ملک سلمان بن عبد العزیز و ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را سازنده توصیف کرده و گفت این مذاکرات نقش مهمی در گسترش و افزایش همکاری فراگیر بین دو کشور دوست ایفا می کند.

خادم حرمین شریفین ضمن تشکر از نخست وزیر روسیه بر «توجه و تمایل دو جانبه برای گسترش همکاری بین دو کشور دوست» و نیز لزوم پایان یافتن رنج و محنت مردم فلسطین و دست یابی به توافق صلح فراگیر و عادلانه و باثبات در ارتباط با مساله فلسطین تاکید نمود.

ملک سلمان یادآور شد برقراری ثبات و امنیت در منطقه خلیج و خاورمیانه و پایان یافتن بحران در یمن و سوریه و مناطق دیگر تنها با توقف سیاست های توسعه گرایانه ایران و رعایت اصول حسن همجواری و احترام قوانین بین المللی و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر امکانپذیر است.

دو طرف درباره روابط دو جانبه و راهکارهای گسترش و تحکیم و چشم انداز همکاری های دو جانبه گفت و گو کردند.

شماری از مسئولان عالی رتبه عربستان سعودی و روسیه در این مذاکرات شرکت کردند.