فریدون عباسی (سمت چپ) در کنار سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران - عکس از نسیم آنلاین

فریدون عباسی (سمت چپ) در کنار سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران – عکس از نسیم آنلاین

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران از عملکرد تیم کنونی مذاکره کننده هسته ای کشورش انتقاد کرد و گفت: “عملکرد تیم جلیلی در مذاکرات هسته‌ای قهرمانانه بود نه دیگران.”

به گزارش خبرگزاری ها، فریدون عباسی روز شنبه در همایشی که با عنوان “ما دلواپسیم” در محل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شد گفت: «راکتور به همان شکلی که در گذشته در حال تکمیل بود باید ادامه پیدا کند و نباید هیچ تغییری در آن صورت می گرفت ما باید به پادمان تذکر بدهیم و بیایند بازدیدهای کارشناسی خودشان را انجام بدهند و حرف زیادی نزنند و چیزی برای ما دیکته نکنند ما هیچ کاری برخلاف ضوابط NPT انجام نداده‌ایم و تحت قوانین عمل کرده‌ایم.»

آقای عباسی گفت: «تیم مذاکره کننده ما نباید از این موضوع کوتاه می آمد و اکنون تیم مذاکره کننده ما خیلی کوتاه آمده است.»

به گفته فریدون عباسی، «راکتور هسته‌ای یک دستاورد کوچک شده تمام تکنولوژی‌هاست و سطح ایمنی کشور را بالا می‌برد.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اسفند ماه گذشته در توکیو گفته بود که تهران به هیج وجه به دنبال توقف ساخت تأسیسات راکتور هسته ای آب سنگین اراک و برچیدن آن نیست و این امر خط قرمز ایران است.

ظریف در همین حال گفته بود: ما به دنبال تعطیل کردن آن (اراک) نیستم. ما به دنبال برچیدن آن نیستیم. این خط قرمز ما است. اما به نگرانی های برخی طرف ها در مورد اشاعه تسلیحات هسته ای خواهیم پرداخت.

علی اکبر صالحی رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی ایران نیز بهمن ماه پارسال گفته بود، ایران می‌تواند با تغییراتی در طراحی راکتور اراک نگرانی غرب از تولید پلوتونیوم در این تاسیسات را کاهش دهد.

حساسیت بر سر تاسیسات آب سنگین اراک به قابلیت چنین نیروگاه‌هایی برای تولید پلوتونیوم مربوط می‌شود که در ساخت نوعی بمب اتمی کاربرد دارد. ایران هدف تاسیسات اراک را تولید رادیوایزوتوپ برای مصرف دارویی و پزشکی عنوان می‌کند.

جمهوری اسلامی پس از توافق هسته‌ای ژنو با امضای بیانیه‌ی مشترکی با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، به بازرسان این سازمان امکان داد به اطلاعات لازم از فعالیت در برخی مراکز هسته‌ای دسترسی داشته باشند و از تاسیسات اراک بازدید کنند.

دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در این باره به شرق پارسی گفت: «عده ای برای خود این حق را قائل هستند که در هر حال و صورتی می توانند چه در قالب فیلم و چه در جایگاه همایش به نقد دولت بپردازند و خود را نگران نشان دهند و اگر هم کسی مقابله کند می گویند که دولت تدبیر و امید هیچ تحملی ندارد؛ اما مسئله این است که افرادی که به بهانه پرونده هسته ای ایران خود را دلواپس نشان می دهند واقعا دلواپس چه چیزی هستند. آیا نمی دانند که در بحث هسته ای هماهنگی های لازم در نظام صورت گرفته و کسی بدون هماهنگی کاری انجام نمی دهد. پس دلواپسی برای چیست؟»

وی افزود: «این افراد دلواپس باید بدانند که سیاستهای دولت احمدی نژاد ما را به این مرحله رسانده و چه هزینه اقتصادی و سیاسی بر کشور تحمیل شد. آیا همان موقع هم دلواپس بودند.من گمان نمی کنم این عده بتوانند فشار جدی در روند مذاکرات اعمال کنند همان طور که تا به حال مذاکرات به شیوه خود جلو رفته و سعی شده تا از حاشیه به دور باشد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، همایش “دلواپسیم” در انتقاد از توافقنامه هسته ای ژنو و در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ برگزار شد و «نظراتی از نقد تا تخریب تیم هسته ای و رویکرد دولت در سیاست خارجی» را شامل می شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این گردهمایی توسط برخی تشکل های دانشجویی تحت عنوان «گردهمایی بزرگ منتقدین توافق ضعیف» حدود ساعت ۱۷بعدازظهر شنبه آغاز شد.

شماری از نمایندگان مجلس و چهره های اصولگرا از جمله اسماعیل کوثری، حمید رسایی، مهدی کوچک زاده، سقای بی ریا سخنگوی جبهه پایداری، محمد علی رامین و علیرضا پناهیان و نیز فریدون عباسی در این گردهمایی شرکت داشتند.