الهام امین زاده، معاون حقوقی حسن روحانی، در مجلس شورای اسلامی ایران

الهام امین زاده، معاون حقوقی حسن روحانی، در مجلس شورای اسلامی ایران

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز یکشنبه یک زن یعنی الهام امین زاده را به عنوان معاون حقوقی خود منصوب کرد، شخصی که رسانه های ایران از او به عنوان یک محافظه کار یاد می کنند.

در حکم انتصاب خانم امین زاده که خبرگزاری های ایران از جمله خبرگزاری فارس منتشر کردند، حسن روحانی خانم امین‌زاده را فردی دارای “صلاحیت‌های علمی، توانایی‌های حقوقی و سوابق تقنینی” دانسته است.

به نوشته وبسایت دیگربان، خانم امین زاده ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ در گفتگو با روزنامه “رسالت” گزارش احمد شهید٬ گزارشگر ویژه کنونی امور حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران را “بیانیه سیاسی” خوانده بود.

صرف نظر از گرایش سیاسی الهام امین زاده، آنچه بیش از هر چیز درباره این انتخاب یا انتصاب جلب نظر می کند، جنسیت این عضو جدید کابینه روحانی است.

حسن روحانی رئیس جمهورایران و مشاورانش در هفته های اخیر به صورت ضمنی یا علنی برای انتخاب یک یا چند زن در میان اعضای کابینه تحت فشار قرار گرفته بود.

در این میان اتتشار فهرست اعضای کابینه پیشنهادی دکتر حسن روحانی هم در این زمینه انتقادات در این زمینه علیه حسن روحانی را تشدید کرد چرا که در میان ۱۸ وزیر پیشنهادی ، حتی نام یک زن وجود ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی حامیان حسن روحانی در قم در مقاله ای در این زمینه نوشته است: “البته بدیهی است که شایسته سالاری ، مقدم بر جنسیت است اما سخن اینجاست که در میان میلیون ها زن ایرانی، آیا یک نفر برای تصدی مدیریت یک وزارتخانه وجود نداشت؟!”

به نوشته این وبسایت، “شاید گفته شود ملاحظات حسن روحانی در تعامل با نهاد روحانیت باعث شده است او زنان را به عنوان وزیر در کابینه اش به کار نگیرد. چنین تفسیری، هر چند می تواند “توجیهی برای فرار از واقعیت” باشد و مقبول برخی گردد اما در اصل عاری از واقعیت است چه آن که در دولت قبل ، اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی منصوب شده و از مجلس رأی اعتماد گرفته بود و نهاد روحانیت نیز با این موضوع کنار آمده بود.”

اکنون به نظر می رسد حضور یک زن در هیأت دولت تا حدودی انتقادات در این زمینه را کاهش دهد هر چند به اعتقاد منتقدین، سهم زنان در رده های بالای اجرایی ایران باید بیش از این باشد.

در هنگامه بحث های مربوط به انتخاب اعضای کابینه دکتر حسن روحانی، فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم ایران، زنان را برای تصدی ۵ وزارتخانه شایسته دانسته بود.

فاطمه راکعی در گفتگویی که وبسایت عصر ایران تیرماه گذشته منتشر کرد گفته بود: “دولت آقای روحانی با تفکر اصلاح طلبی روی کار می آید و توجه ویژه به زنان در عرصه مدیریتی نیز باید در راستای اصلاحات لحاظ شود.” او همچنین گفته بود: “انتظار داریم رئیس جمهور جدید در لیست وزیران پیشنهادی خود زنان را نیز به کارگیرد تا جایی که حتی ۵ وزیر زن را در فهرست ببینیم.”

در هر حال عملکرد و موضع گیری های این عضو زن کابینه دولت ایران و میزان هماهنگی او با سیاست های حسن روحانی در ماه های آینده نشان خواهد داد، این انتخاب تا چه حد درست و بر اساس توانایی و لیاقت و یا فقط تحت فشار بوده است.