بانک مرکزی ایران - عکس از ایرنا

بانک مرکزی ایران – عکس از ایرنا

درخواست دفتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین ایران، از ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی برای افشا و انتشار نام اطرافیانش که از بانک ها تسهیلات و وام دریافت کردند، مورد استقبال مدیران بانک ها قرار گرفته است.

روز جمعه دهم مرداد دفتر رییس‌جمهوری پیشین ایران در نامه‌ای خطاب به رییس کل بانک مرکزی بر لزوم انتشار اسامی اطرافیانش که «هرگونه تسهیلات» از بانک ها دریافت کردند تاکید کرد.

در این نامه ضمن انتقاد از بانک مرکزی نسبت به انتشار ندادن فهرستی با عنوان «لیست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی» و ارقام هزاران میلیاردی مندرج در آن، آمده که که واکنش نشان ندادن «مرجع رسمی و ذیربط» باعث شده تا بر «شبهات و سوء استفاده‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور» اضافه شود.

روابط عمومی بانک مرکزی ایران در گفتگویی با شرق پارسی اعلام کرده «این موضوع در حال پیگیری از سوی مقامات بانک مرکزی و مسئولان ذی ربط در صدد برگزاری جلسه ای هستند و هنوز موضع بانک مرکزی در قبال این درخواست اعلام نشده است.»

بانک های دیگر انتشار این فهرست را منوط به «ارائه درخواست از سوی بانک مرکزی به بانک ملی» خواندند و خاطرنشان کردند درصورت دریافت چنین درخواستی «به طور حتم اقدامات لازم را برای بررسی و اعلام اسامی مربوطه» انجام خواهد شد.

عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران در واکنش به این نامه تاکید کرد: «تا کنون هیچ درخواستی از سوی بانک مرکزی مبنی بر اعلام اسامی چنین افرادی» به این بانک ابلاغ نشده است.

محمدرضا ساروخانی مدیرعامل بانک ملت نیز گفت: «بانک ملت در صورت درخواست بانک مرکزی، اقدامات لازم برای بررسی نامه احمدی نژاد را انجام خواهد داد.»

مجید قاسمی مدیر عامل پاسارگاد هم اعلام کرد که این بانک آماده همکاری با بانک مرکز ی در مورد نامه احمدی نژاد است اما هنوز هیچ درخواستی از سوی بانک مرکزی دریافت نکرده است.

قاسمی تاکید کرد: «تا جایی که خبر دارم، موردی در این خصوص در بانک پاسارگاد دیده نشده است.»

پیش از این، احمد بخشایش اردستانی نماینده مجلس ایران، بر انتشار «فهرست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی» تایید کرده بود و با ارجاع به شبکه های اجتماعی حجم بدهی این فهرست را حدود ۷۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

مسئولان ارشد دولت حسن روحانی، رقم کل مطالبات معوقه بانکی در ایران را حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

در این فهرست نام افرادی مانند محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور سابق با هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان٬ اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر و مشاور محمود احمدی‌نژاد با هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و حمید بقایی، معاون رییس جمهور سابق با سه هزار و یکصد میلیارد تومان بدهی بانکی قرار داشت.

صادق محصولی و سعید مرتضوی دو تن دیگر از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد بودند که نامشان در این فهرست درج شده بود.