روحانی در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل

روحانی در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل

حسن روحانی رئیس جمهور ایران با تصریح اهداف سفرش به شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تاکید کرد در این سفر تلاش خواهد کرد چهره واقعی مردم ایران را به جهان نشان بدهد.

روحانی گفت پیش از عزیمت به نیویورک در جمع خبرنگاران درباره اهداف این سفر خاطرنشان کرد: «اولین هدف سفر بنده به نیویورک این است که چهره ملت ایران که ملتی با فرهنگ و تمدن بزرگ است و در سال های گذشته به گونه ای دیگر معرفی شده بود به جهانیان نشان بدهیم.»

وی که قرار است فردا ۲۴ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، در ادامه افزود: «هدف ما در این سفر معرفی ایران به جهان به عنوان ملتی با فرهنگ و صلح دوست است و نمی خواهد لطمه ای به دیگر کشورها وارد آورد.»

رئیس جمهور ایران روز چهارم مهر نیز به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در اجلاس خلع سلاح اتمی که در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود، سخنرانی می‌کند و روز بعد، در مراسم افتتاحیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، سخنرانی سوم خود را ایراد خواهد کرد.

روحانی با اشاره به معضل سلاح های کشتار جمعی در جهان خاطر نشان کرد که ملت ایران خود قربانی تسلیحات کشتار جمعی است و هرگز در پی دستیابی به این تسلیحات نبوده است.

در آستانه سفر روحانی به نیویورک، گمانه زنی ها درباره دیدار احتمالی او با باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا شدت گرفته است. محمد جواد ظریف در صفحه فیس بوک خود بدون اشاره به این گمانه زنی ها نوشت: «سیاست خارجی ذاتا حوزه متانت، صبر، درایت و اقدامات سنجیده، حساب شده و هدفمند است. نمی توان توقع داشت که مشکلات انباشته شده با یک یا چند ملاقات حل و فصل شوند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «برای رسیدن به راه حل های موفق و پایدار هر دو طرف باید آماده تعامل سازنده بر مبنای موضع برابر، احترام متقابل و منافع مشترک باشند.»