الحریری خبر از نزدیکی موعد تشکیل دولت داد

بیروت: نذیر رضا

بیشتر مشکلاتی که مانع از تشکیل دولت در لبنان بود از سر راه برداشته‌شد. مقدار کمی از آنها باقی مانده‌است که سعد الحریری بعد از بازگشت از اردن و پیش از ارائه لیست وزارتی به میشل عون، آنها را برطرف می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، علیرغم فشارهای آمریکا برای عدم سپردن پست وزارتی به حزب‌الله، اما بر اساس گفته منابعی کاملاً آگاه، این حزب سه پست وزارتی خواهد داشت که از جمله آنها وزارت بهداشت است.
سعد الحریری نیز روز گذشته پس از دیدار خود با نبیه بری در عین التینه، ضمن اشاره به اینکه طی روزهای آینده دولت تشکیل خواهد شد، اعلام کرد هنوز مشکلات کوچکی وجود دارد که بعد از بازگشت او از اردن برطرف خواهد شد.
وی که امروز به لبنان بازمی‌گردد، گفت: «همه به خاطر منافع کشور از خودگذشتگی کردند، آنچه برای ما مهم است تشکیل دولت ملی متحد است».
وی اعلام کرد اوایل هفته آینده این مسائل را پیگیری کرده و موجی از امید را وارد لبنان کرد.
در این میان، الحریری دو روز پیش مذاکرات خود را افزایش داده و با ملحم الریاشی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان دیدار کرد. وی همچنین با حسن خلیل وزیر دارایی، یوسف فنیانوس وزیر مشاغل عمومی و حمل و نقل و وائل ابو فاعور نماینده پارلمان دیدار داشت.
وی مذاکرات خود را روز گذشته با دیدار با نبیه بری در چارچوب تقسیم مجدد برخی از پست‌های وزارتی که در حوزه بری است، به پایان رساند.
بر اساس گفته‌های منابعی آگاه به الشرق الاوسط، قرار است نیروهای سیاسی برخی از پست‌های وزارتی غیرکلیدی که پیش از این توسط خبرگزاری‌ها علام شده‌بود را با هم عوض کنند.
این منابع عنوان کردند مشکل کوچکی باقی مانده‌است و آن این است که یک پست وزارتی به سنی‌های «۸ مارس» اختصاص داده‌شود در صورتیکه «جریان ملی آزاد» با این کار مخالف است.
اما در این میان حزب نیروهای لبنانی از خود انعطاف نشان داده و ملحم الریاشی گفته‌است: «دولت در حال شکل‌گیری است. منصب‌ها و پست‌های وزارتی نیروهای لبنانی را فریب نمی‌دهد. آنها هرجا و هرطور که باشند شبیه خود هستند. آنها هستند تا سه هدف اصلی را با مشارکت، مخالفت یا مواضع دیگر خود تحقق بخشند».
الریاشی افزود: «اگر دولت جدید آنگونه که باید باشد یا کمتر از آنچه که باید باشد و شکل آن نیروهای سیاسی را ترغیب به مشارکت در آن کرد، وزیرانی را تقدیم شما می‌کنیم که بر حمایت از دستاوردهای لبنانی عمل کرده و نماینده برای نیروهای لبنانی و همه لبنان خواهند بود».
در این میان، در طول دو هفته گذشته و در طی مذاکرات تشکیل دولت، همه احزاب به خواسته‌های خود پایدار بودند.
در این راستا، «جریان ملی آزاد» وزارت نیرو، رئیس‌جمهور وزارت دادگستری، حزب «المستقبل» وزارت ارتباطات، حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» وزارت آموزش، جنبش «المرده» وزرات مشاغل عمومی و حمل و نقل و حزب‌الله وزارت بهداشت، را مطالبه کردند.
علیرغم اعتراض آمریکا به تحصیص پست وزارتی برای حزب‌الله، سه پست وزارتی در دولت آینده به اعضای حزب‌الله اختصاص یافت.
بر اساس گفته‌های منابعی آگاه به الشرق الاوسط، حزب‌الله بعد از مخالفت آمریکا، اصرار خود را بیشتر کرده و علاوه بر وزارت بهداشت دو پست وزارتی دیگر را از آنِ خود کرد.
این منابع اذعان کردند حزب‌الله قبل از انتخابات تصمیم گرفت تا نمایندگان آن از نیروهای کادر خود باشد که برخی از آنها مسئولیت‌های کلیدی در حزب دارند.
از سوی دیگر، در اوایل ماه جاری سعد الحریری طی یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد ممانعتی با تصدی وزارت بهداشت از جانب حزب‌الله ندارد اما خاطر نشان کرد که ممکن است مساعده‌ها به هر وزارتی که این حزب برعهده بگیرد، متوقف شود؛ بنابراین باتوجه به مذاکرات روز گذشته، به نظر می‌رسد که دولت لبنان در اوایل هفته آینده اعلام شود.
در این میان حزب نیروهای لبنانی عنوان کرد: «منتظر برخی جزئیات هستیم که همچنان نیازمند بررسی است».
«جریان ملی آزاد» نیز اعلام کرد: «دولت تشکیل خواهد شد، ما به هر روشی کمک خواهیم کرد و برای تشکیل دولت ملی متحد کار خواهیم کرد».
از این رو، موجی از خوشبینی میان احزاب منتشر شد و هاکوب باگرادونیان رئیس حزب «طاشناق» گفت: «فضا در خصوص تشکیل دولت مثبت است، امروز و فردا است که اگر مشکلات حل شود، حکومت تشکیل شود».