اولاند به دنبال یک اتحاد بین المللی به جای دو ائتلاف برای ضربه زدن به «داعش» و ایجاد بانک اطلاعاتی اروپایی و تشدید کنترل مرزی

اولاند به هنگام سخنرانی در برابر پارلمان فرانسه – عکس از رویترز

اولاند به هنگام سخنرانی در برابر پارلمان فرانسه – عکس از رویترز

سه روز پس از حملات خونین در پاریس، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز گذشته با انجام یک سخنرانی  آتشین در برابر هر دو مجلس پارلمانی فرانسه اعلام کرد که اقدامات انقلابی بی سابقه ای برای مقابله با تروریسم، به خصوص سازمان «داعش» که مسؤلیت حملات روز جمعه گذشته را به عهده گرفت، اتخاذ خواهد کرد.

اولاند گفت: «کسانی که این حملات را برنامه ریزی کردند باید بدانند که جنایات آن ها قادر نخواهد بود فرانسه را تضعیف کند، بلکه عزم ما را برای نابودی آن ها افزایش خواهد داد». وی تأکید کرد: «خواسته ما مهار سازمان داعش نیست بلکه نابودی آن است».

اولاند طرح هایی برای مقابله با تروریسم ارائه داد، و تمایل خود را برای نزدیکی بین ایالات متحده و روسیه به منظور ایجاد یک ائتلاف واحد برای از بین بردن داعش اعلام کرد ، که به جای دو ائتلافی که یکدیگر را نادیده می گیرند تشکیل شود. به همین منظور اولاند اعلام کرد که در روزهای آینده با ولادیمیر پوتین و باراک اوباما به منظور متحد کردن تلاش ها برای مبارزه با تروریسم دیدار خواهد کرد.

اولاند همچنین سه مأموریت دیگر را در زمینه جنگ «خارجی» بر ضد تروریسم مشخص کرد؛ اولین مورد، چشم انداز پاریس به صدور قطعنامه ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای متحد کردن تلاش های جامعه بین المللی به منظور هدف قرار دادن داعش است که این امر را لوران فابیوس وزیر خارجه به عهده خواهد گرفت. دوم درخواست کمکی که هنوز ماهیت آن مشخص نیست اما به احتمال زیاد کمک نظامی از اتحادیه اروپا خواهد بود و این امر توسط جان اف لودریان وزیر دفاع انجام خواهد شد. سومین امر در زمینه امنیتی است که وظیفه برنار کازانوف وزیر کشور است که در نشست وزرای کشور در روز جمعه آینده شرکت خواهد کرد. وظیفه کازانوف فشار وارد آوردن به اروپایی ها برای تشدید کنترل مرزهای خارجی اتحادیه، و تسریع در ایجاد یک «بانک اطلاعاتی» است که در اختیار تمام کشورهای اروپایی قرار گیرد و شامل لیستی از افرادی باشد که رویکردهای تروریستی دارند.