با پوتین و کامرون و مودی و فابیوس و آبه دیدار کرد… تأکید بیانیه پایانی «جی بیست» بر همکاری اطلاعاتی

پادشاه عربستان سعودی هنگام دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس جی بیست در آنتالیا – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

پادشاه عربستان سعودی هنگام دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس جی بیست در آنتالیا – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی بر ضرورت مضاعف شدن تلاش های بین المللی  برای ریشه کن کردن تروریسم تأکید کرد و گفت: «این پدیده  یک بیماری جهانی است که هیچ ملیت و مذهبی ندارد». پادشاه عربستان سعودی دو شب پیش در سخنانی در یک شام کاری با سران و رؤسا و هیئت های شرکت کننده در اجلاس «گروه بیست» در شهر آنتالیا در ترکیه مجدداً به ملت فرانسه و خانواده های قربانیان حادثه اخیر پاریس تسلیت گفت، سپس این گونه اقدامات جنایتکارانه و وحشیانه را به شدت محکوم کرد. وی به هنگام پرداختن به بحران سوریه از جامعه بین المللی خواست که راه حلی فوری بر طبق نشست «ژنو ۱» برای این بحران بیابند. ملک سلمان حل بحران پناهندگان سوری را نیازمند یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه دانست.

از سوی دیگر، پادشاه عربستان سعودی با برخی از رهبران و رؤسای هیئت های شرکت کننده در اجلاس دیدار کرد و روابط بین المللی و موضوعاتی که در دستور کار این اجلاس بود را مورد بحث قرار داد. ملک سلمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، ناریندرا مودی نخست وزیر هند، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و همچنین شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.

و در حالی که موضوع تروریسم بر بخش سیاسی این اجلاس سایه افکنده بود، بیانیه پایانی کشورهای عضو مجموعه، خواستار تقویت همکاری های اطلاعاتی برای محدود کردن آزادی حرکت تروریست ها شد. پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که تأمین مالی سازمان داعش از منابعی در ۴۰ کشور فراهم می شود. اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که سازمان داعش «چهره شر» شده است و همه کشورها باید تلاش های خود را برای مبارزه با خطرات آن تقویت کنند.