دهها کشته و زخمی بر اثر حمله مسلحانه به «پاردو» که بیشتر آنها اروپایی بودند* عربستان و کشورهای عربی محکوم کردند و السبسی وعده پاسخ به این حمله را داد

نیروهای امنیتی در حال پناه دادن گردشگرانی که از این حادثه جان سالم به در بردند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نیروهای امنیتی در حال پناه دادن گردشگرانی که از این حادثه جان سالم به در بردند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روز گذشته و در یک عملیات تروریستی که بزرگ ترین عملیات در تاریخ تونس به شمار می رود، افراد مسلح ناشناس با به راه انداختن کشتاری خونین، گردشگران خارجی را در موزه پاردو در غرب پایتخت تونس مورد هدف قرار دادند. این هجوم منجر به کشته شدن ۲۲ نفر شد که ۲۰ نفر از آنها گردشگرانی از آلمان، اسپانیا، ایتالیا، لهستان و آفریقای جنوبی بودند. در این حمله ۴۲ نفر دیگر از ملیت های مختلف از جمله تونسی نیر زخمی شدند.

افراد مسلح توانستند با یورش به ساختمان موزه، که در مجاورت ساختمان پارلمان قرار دارد، و گروگان گرفتن چند نفر، برای بیش از دو ساعت پایتخت تونس را فلج کنند. نیروهای امنیتی موفق شدند مکان را به محاصره در آورده و دو مسلح افراطی را کشته و دیگر گردشگران را آزاد کند. در این عملیات یک پلیس نیز کشته شد.

پس از آن اعلام شد که ۳ ایتالیایی و دو اسپانیایی و دو کلمبیایی در این حمله کشته شده اند در حالی که رئیس مجلس لهستان از احتمال کشته شدن دست کم ۷ لهستانی خبر داد.

الباجی قائد السبسی رئیس جمهور تونس به نوبه خود در اظهاراتی به هنگام دیدار از زخمی شدگان در بیمارستان شارل نیکول در پایتخت تونس گفت: «این فاجعه بزرگی برای تونس بود» وی اضافه کرد که این حمله برای ضربه زدن به اقتصاد از طریق هدف قرار دادن گردشگری است چرا که ستون اقتصاد تونس را صنعت گردشگری تشکیل می دهد. وی وعده داد که به این حمله پاسخ خواهد داد.

این حمله واکنش های محکوم کننده از عربستان، کشورهای عربی و بین المللی به دنبال داشت. ایالات متحده آمریکا به شدت این حمله «تروریستی» را محموم کرد و از «واکنش سریع مقامات تونسی در مقابله با خشونت و تلاش های این کشور برای حل و فصل بحران گروگان ها و بازگرداندن آرامش تقدیر کرد.

از سوی دیگر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با مردم و حکومت تونس ابراز همبستگی کرد.