ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در جلسه اضطراری شورای همکاری خلیج در ریاض – آژانس خبری فرانسه

ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در جلسه اضطراری شورای همکاری خلیج در ریاض – آژانس خبری فرانسه

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و بحرین، سه کشور عضو شورای همکاری های خلیج، اختلافات درونی خود با قطر، دیگر کشور عضو این شورا، به توافق رسیدند تا پس از هفت ماه وقفه، سفیران خود را به دوحه بازبفرستند.

پس از برگزاری یک جلسه اضطراری که به ریاست ملک عبدالله بن عبدالعزیز، خادمین حرمین شریفین، یکشنبه شب در ریاض برگزار شد، شورای همکاری های خلیج بیانیه ای صادر کرد که طی آن رهبران این کشورها خاطرنشان کردند «برگ جدیدی در روابط این کشورها ورق خورده» و همه در تلاش هستند تا روابط قوی تری برای اتحاد میان همه اعضای این سازمان رقم بزنند.

در این بیانیه آمده که شرایط دشوار منطقه نیازمند همکاری های نزدیک تر میان کشورها است تا صلح و ثبات را در منطقه ارتقا دهد.

در این بیانیه به صراحت درباره وضعیت سفیران اعلام می شود: «بر همین اساس، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و بحرین تصمیم گرفتند تا سفیران خود را به دوحه بازبفرستند.»

این سه کشور در ماه مارس سال ۲۰۱۴، طی اقدامی بی سابقه، سفیران خود را از دوحه فراخواندند و دولت قطر را به دخالت در امور دیگر کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج و نقض منشور این شورا متهم کردند.

این اختلاف ها از زمان جلسه سالانه این شورا در دسامبر ۲۰۱۳ که در دوحه برگزار شد، شدت گرفت.

یک منبع آگاه از دفتر دبیرکل شورای همکاری های خلیج که به شرط فاش نشدن نامش با الشرق الاوسط مصاحبه کرد، به این روزنامه گفت: «به دلیل اختلافات با قطر، اعضای شورای همکاری خلیج نظر مساعدی برای برگزاری جلسات این شورا در دوحه، پایتخت قطر ندارند.»

بیانیه شورا نشان از پیشرفتی بی سابقه و پیشبینی نشده دارد که در واقع میانجیگری های عربستان سعودی و کویت به ثمر نشست.

یک منبع ارشد کویتی که نیز به شرط فاش نشدن نامش روز شنبه با الشرق الاوسط مصاحبه کرد، خبر از این دیدار اضطراری داده بود و هدف از آن را «صاف کردن مسیر حل اختلافات» خواند و اضافه کرد که بخش اعظم این اختلافات میان کشورهای مذکور حل شده است.

رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و کویت شامگاه یکشنبه در ریاض دیدار کردند.

در این دیدار حاکم دوبی، نخست وزیر و معاون رییس جمهور امارات شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون فرمانده کل قوای مسلح امارات ژنرال محمد بن زاید آل نهیان، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر و شیخ صباح احمد الصباح امیر کویت در این جلسه حاضر بودند.