همانطور که انتظار می رفت بازکردن صفحات فیسبوک توسط بعضی اعضای دولت یازدهم در ایران واکنش نه چندان مثبت و گاه بسیار منفی دیگر مقامات این کشور را برانگیخته است؛ واکنش هایی که احتمالا با اظهارات اخیر فرمانده پلیس ایران و همینطور سخنان دبیر کمیته فیلترینگ باز هم گسترش می یابد.

به گزارش خبرگزاریها، سردار احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران در تازه ترین اظهارنظرش درباره رفع فیلتر فیس بوک و ایجاد صفحات ویژه مقامات دولتی در فیس بوک گفت: “متاسفانه برخی از دستگاهها از فیس بوک به عنوان ارتباط با مخاطب بیرونی استفاده می کنند که این تنها یک توجیه است و مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.”

فرمانده پلیس ایران روز یکشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر پلیس در زمینه رفع فیلتر فیس بوک چیست؟ گفت: “کمیسیون های ویژه ای در شورای عالی فضای مجازی وجود دارند که به این موضوع رسیدگی می‌کنند، البته از همه اظهارنظرها تاکنون این گونه برداشت می شود که تغییر نظری در مورد رفع فیلتر فیس بوک نداریم.”

احمدی مقدم در همین حال خاطرنشان کرد که “ممکن است در جلسه اول شورای عالی فضای مجازی که با حضور روحانی برگزار می شود، این موضوع طرح و بررسی شود، اما تاکنون مقررات تغییر نکرده است و ما از برخی وزرا و مقامات انتظار داریم همانند مردم رفتار کنند.”

غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس نظارت بر محتوای اینترنت هم پیش از این گفته بود که “اکنون زمان برداشته شدن فیلتر سایت های نظیر فیس بوک نیست.”

اما مسلم است که قائله فیسبوک در ایران فقط با اظهارات رئیس پلیس این کشور یا اداره نظارت بر محتوای اینترنت خاتمه نمی یابد. علت واضح این مسئله اینست که علاوه بر اقبال گسترده مردم در ایران مانند دیگر کشورهای دنیا به این شبکه اجتماعی، اکنون مقامات بلندپایه دولتی هم به سراغ این شبکه اجتماعی رفته و از مزایای آن بهره مند می شوند.

در این میان اظهارات اخیر مشاور قضایی دادستان کل ایران مبنی بر “ماهیت صهیونیستی” فیسبوک، شاید کار را برای هواداران رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ایران سخت تر کرده باشد چرا که بدین ترتیب آنها در واقع انگ ارتباط با صهیونیست ها را برای خود خواهند خرید.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفتگویی با فارس که روز شنبه منتشر شد گفت: “اسرائیلی‌ها فیس‌بوک را بهترین ابزار گسترش صلح به شیوه صهیونیستی می‌دانند و بر این باورند که رویدادهای اجتماعی خاورمیانه با کمک فیس‌بوک به دلخواه آنها پیش رفته است.”

به گفته خرم‌آبادی: “در مراسمی که سازمان سیا برای تقدیر از زاکربرگ برگزار کرده بود، معاون سازمان سیا اظهار داشته که فیس‌بوک برای ما رویایی بود که به حقیقت پیوست.”

صحبت های علی اصغر شفیعیان سردبیر سایت انصاف نیوز در روزنامه “قانون”، فقط یک نمونه از واکنش روزنامه نگاران به این نوع محدودیت ها است. وی گفته است: “الان چند میلیون ایرانی از داخل ایران با استفاده از فیلتر شکن وارد فیس‌بوک می‌شوند، آیا می‌توانیم همه را به قانون شکنی متهم کنیم یا آنها را عامل صهیونیست‌ها بخوانیم؟ آیا همه‌ آنها می‌خواهند به صفحاتی با محتوای مجرمانه بروند؟ این کمی‌ بی انصافی است که ایرانی‌ها را اینقدر ناتوان از تشخیص بدانیم.

شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزشی هم در گفتگو با روزنامه قانون گفت: فیلترینگ به بهانه سیاسی و امنیتی مانند ریختن دریا در کوزه است. زندگی که همه اش سیاست نیست و همه کسانی هم که در فیس بوک حضور دارند سیاسی نیستند.

وی افزود : می‌توان در فضای مجازی و به‌خصوص در فیس بوک کمپین ضد جنگ راه‌اندازی کرد، می‌توان با فیس بوک به عنوان یک رسانه خرد انحصار رسانه‌های خبری بزرگ دنیا را شکست.

گفتنی است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نامش را به عنوان نخستین وزیر در جمهوری اسلامی که صفحه فیس‌بوک دارد و خودش آن را اداره می کند، ثبت کرده است. او عکس نخستین حضورش در وزارت امور خارجه بعد از شش سال خانه نشینی را در این صفحه فیس‌بوک می گذارد. توهین به “نادر قاضی پور” نماینده ارومیه در مجلس را برنمی تابد و در زیر نظراتی که در صفحه فیس‌بوک ش در این باره نوشته شده، به آنها پاسخ می دهد. از دوستدارانش تشکر می کند و اعلام می کند که از طریق صفحه فیس‌بوک ش، وبسایت وزارت امورخارجه و دیگر روش ها به مردم مرتب گزارش خواهد داد.

ظریف، دیپلمات با تجربه ایرانی که سال ها در ایالات متحده آمریکا درس خوانده و پنج سال سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بوده است، در حال حاضر مانند بسیاری از سیاستمداران جهان، تاثیرات شبکه های اجتماعی چون فیس‌بوک را شناخته و از آن بهره می برد.

میزان هواداران این صفحه بعد از کسب رای اعتماد ظریف، سیر صعودی تندی به خود گرفت به طوریکه تنها در طول سه روز نزدیک ۵۰ هزار نفر آن را لایک کردند و این میزان همچنان در حال افزایش است.

“غلامحسین کرباسچی” شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران ، «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور در زمان خاتمی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، «احمد پورنجاتی»، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس ششم، «زهرا شجاعی» مشاور خاتمی ورئیس مرکز مشارکت زنان در دوره ریاست جمهوری وی، «جمشید انصاری» نماینده سابق مجلس و …. از جمله افرادی هستند که در فیس‌بوک حضور فعال دارند.

چندی پیش آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فیس‌بوک گفته بود: “شاهدیم یک صفحه فیس‌بوک، که برای مردم هزینه ای ندارد، تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می شود، که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، ویدئو و یا تصویری که با موبایل ها گرفته می شود، به دنیا منتقل می شود، که به نظر من این امری «مبارک» برای دنیاست.

این سخنان در حالی بیان شد که فرزندان رفسنجانی، در فیس‌بوک نیز صفحات شخصی یا عمومی خود را دارند به طوری که “مهدی هاشمی” چند ماه پیش اقدام به ایجاد صفحه در فیس‌بوک کرد و “فائزه هاشمی” پیش از او صفحه فیس‌بوک داشت.

چند روز پیش صفحه فیسبوک محمد جواد ظریف هک شد. پس از آن ظریف خود در این باره در صفحه فیس بوکش نوشت:
«دوستان سلام،
متاسفانه صفحه بنده با ورود غیر قانونی مورد سوء استفاده قرار گرفت. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ناگزیر خواهم شد علیرغم میل باطنی این ارتباط را قطع کنم.
با تشکر از توجه دوستان»