بحران سوریه، تهدید باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به حمله به سوریه به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی، پیشنهاد روسیه در کنترل سلاح شیمیایی سوریه و تحولات مصر از مهمترین موضوعاتی بود که رسانه های بین‌المللی مکتوب به آن پرداخته بودند.

در بسیاری از مقالاتی که در این روزنامه ها به چاپ رسیده است، نقش ایران و تأ‌ثیر آن در ماندگاری نظام سوریه مورد بحث قرار گرفته است.

فاینانشال تایمز

در بین روزنامه های چاپ انگلیس فاینانشیال تایمز با زاویه متفاوتی به نقش ایران در بحران سوریه نگاه کرده است.

پروفسور دنیس ساندول در مقاله‌ای با عنوان «نگاه به ایران برای حل بحران سوریه» می نویسد: «تعداد اندکی می‌توانند بر بشار اسد رییس جمهور سوریه تأ‌ثیر گذارند که روشن است باراک اوباما جزو این گروه نیست.»

نویسنده بر این باور است از جمله کسانی که می توانند بر بشار اسد نفوذ داشته باشند،‌رهبری ایران است که حامی حکومت سوریه به شمار می اید.

این روزنامه با اشاره به اینکه حسن روحانی رییس جمهور ایران، پیش از این پیام هایی را در مورد تعهد خود به حل بحران بین‌المللی بر سر برنامه هسته ای ایران ارسال داشته است، می‌نویسد: «وی بر خلاف سلف خود که ضد یهود و اسراییل بود، عید یهودیان را از طریق تویت به آنها تبریک گفته است.»

نویسنده مقاله سپس به نقش سپاه پاسداران ایران در کمک کردن به آمریکا در سرنگونی طالبان می‌پردازد و با ورق زدن صفحات تاریخ آن هنگام می نویسد: «جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا،‌ در آن هنگام ایران را در کنار سوریه و کره شمالی در محور شرارت قرار داد.»

ساندول در این مقاله به این جمع بندی رسیده که آقای روحانی پیامی را فرستاده است که از آمادگی مجدد ایران برای ایفای نقشی خلاف آن چه به نظر می رسید، حکایت دارد.

بر اساس گفته ساندول، روحانی می‌تواند پیشنهادی برای خروج از بحران جاری سوریه ارایه دهد که بشار اسد قادر به رد آن نباشد. این طرح می‌تواند شامل خروج بشار اسد از قدرت و توقف عملیات مخالفان باشد. پس از این مرحله آمریکا می‌تواند گفتگو بین گروهای مختلف سوریه را برای ایجاد ساختار جدید آن کشور همانند آنچه در عراق پایه ریزی شد، دنبال کند.

گاردین

امیدواری به آزاد سازی میر حسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز ایران، موضوعی بود که روزنامه گاردین به آن پرداخته بود.

این روزنامه با اشاره به اینکه پرونده رهبران مخالف به شورای امنیت ملی انتقال یافته است می نویسد: «شورا در مورد سرنوشت این دو تن تصمیم گیری خواهد کرد.»

گاردین می‌نویسد از هنگامی که حسن روحانی زمام امور را در کشور بر عهده گرفته است،‌ شرایط حبس خانگی رهبران مخالف بهبود یافته است. ماموران امنیتی برخورد مناسب تری را با آنها از خود نشان می‌دهند و خانواده های آنها به طور منظم اجازه یافتند که با آنها دیدار داشته باشند.

این روزنامه می افزاید خوش بینی در مورد آزاد سازی این دو تن هنگامی افزایش یافت که علی شمخانی که یک چهره میانه روست به ریاست شورای امنیت ملی انتخاب شد. قرار است این شورا در مورد حبس خانگی این دو تن تصمیم گیری کند.

شمخانی پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ از محکوم کردن کروبی و میر حسین موسوی به دلیل وضعیت پیش آمده در کشور، خودداری کرد. از دید این روزنامه شمخانی یک چهره میانه روست که هوادار اصلاح طلبان است.

اما در هفته گذشته یک رویداد هنری نیز مورد توجه روزنامه گاردین بود.”خانه روی آب” تئاتری به کارگردانی حمید پور آذری که در مرکز فرهنگی اندیشه روی صحنه است.

نویسنده مقاله با توصیف محیط اطراف تئاتر می نویسد: «آن تصویر زیرکانه سیاه و سفیدی که رسانه‌ های غربی از آنچه در ایران می‌گذرد با آنچه که در این کشور در جریان است، در تضاد قرار دارد.»

از نظر وی دشواری هایی نظیر تحریم های بین‌المللی، تورم رو به بالا و سیاست‌های حکومت که مردم ایران با آن مواجه هستند، را نباید فراموش کرد. با این وجود غیر ممکن است وجود جوانان فرهیخته و کنجکاو را نادیده گرفت.

نویسنده سپس به گفتگو با کارگردان و هنرپیشگان می‌نشیند و از طریق نقل قول های آنان وضعیت سانسور را بر آثار ادبی به میان می کشد. با این حال وی چنین نتیجه‌گیری می‌کند که با وجود محدودیت، تئاتر در ایران این فرصت را فراهم می کند تا مشکلات اجتماعی از خشونت تا از هم گسیختگی سیاسی را بیان کند.

القدس العربی چاپ لندن

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله‌ای، واکنش به پیام تبریک حسن روحانی رییس جمهور ایران به یهودیان را منعکس کرده است.این روزنامه با اشاره به اینکه این پیام واکنش های متفاوتی را در بین اسراییلی ها داشته است می‌نویسد تنش های بین ایران و اسراییل سالیان متمادی است که در جریان است و تل آویو تهدید کرده است به تأسیسات هسته ای ایران که آن را خطری برای موجودیت خود می‌داند، حمله خواهد کرد.

القدس العربی با اشاره به اینکه محمود احمدی نژاد که چندین بار تهدید به محو اسراییل کرده بود، پست ریاست جمهوری را ترک کرد.

از سوی دیگر روحانی رییس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، پیام هایی را به مناسبت عید یهودیان ارسال داشته‌اند که از تغییر لحن و رویکرد دولت ایران حکایت دارد.

این روزنامه هم چنین با انعکاس مبادله تویت ها بین ظریف و دختر نانسی پلوسی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و رییس اقلیت سنا می‌نویسد: «این پیام‌ها در اسراییل واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است» که یکی از مصاحبه شونده های این روزنامه این اظهارات را فارغ از هر گونه تأ‌ثیر عملی می دانست.