روحانی در بیستمین همایش سراسری فرماندهان و مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانی کرد.

روحانی در بیستمین همایش سراسری فرماندهان و مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانی کرد.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران با تاکید بر این که سپاه می بایست درک صحیحی از سیاست ایران داشته باشد خاطر نشان کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نباید وارد بازی های سیاسی شود.

روحانی امروز دوشنبه در بیستمین همایش سراسری فرماندهان و مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: «سپاه پاسداران ما جایگاهی فراتر از جریانات سیاسی دارد و نمی توان آن را در کنار و یا داخل جریانات سیاسی دید، سپاه در جایگاهی برتر و بالاتر از جریانات سیاسی ایستاده و جایگاه آن، جایگاه کل ملت است.

به گفته رئیس جمهور ایران آیت الله خمینی تاکید داشته که نیروهای مسلح باید سیاست را خوب بفهمند و خوب درک کنند اما وارد بازی های سیاسی نشوند.

روحانی با اشاره به سخنان آیت الله خمینی افزود: «امام راحل تاکید داشتند که نیروهای مسلح باید از بازی های سیاسی به دور باشند.»

وی با تاکید بر این که سپاه فراتر از حزب و گروه است خاطر نشان کرد: «امام از همان روز اول و زمانی که شما در سنگرها می جنگیدید تاکید کرد که سپاه سیاست را خوب بفمد ولی وارد آن نشود چون سپاه به کل ملت ایران تعلق دارد و اگر روزی نیاز به حضور همه ملت داشته باشیم آنچه باید ملت را به نام بسیج جذب کرده و زیر پرچم اسلام بیاورد سپاه است، اگر روزی حادثه ای پیش آید بسیج اقلیت های دینی و مذهبی را هم دعوت می کند.»

«مردم سوریه به هر کس رای داده‌اند مورد قبول ما است»

روحانی در خصوص ناآرامی های منطقه افزود: «اشتباه غرب امروز این است که فکر می کند ایران به دنبال یافتن فرصتی برای سلطه نظامی بر منطقه است. اگر امروز در منطقه قدرت برتر هستیم، این قدرت به خاطر سلطه گفتمانی ما در منطقه است.»

روحانی گفتمان ایران را «گفتمان مبارزه با تروریسم در کل منطقه» خواند.

رئیس جمهور ایران حضور نظامی برخی دولت ها در کشورهای منطقه را محکوم کرد و حضور آنان در منطقه را همانند «مهمانان ناخوانده» خواند و گفت اگر این دولتها منطقه را ترک کنید خاورمیانه «گلستان» خواهد شد.

روحانی به التزام حاکمیت مردم سالاری در سوریه اشاره کرد و تاکید فرایند مردم سالاری در سوریه به دست مردم این کشور است. او در این باره گفت: «ما معتقدیم در فلسطین، سوریه و مصر هم باید مردم سالاری وجود داشته باشد، شما اجازه دهید مردم پای صندوق های رای بیایند بعد از آن ما چیز دیگری نمی خواهیم.»

با توجه تاکید کرد: «ما اصلا جنگ داخلی و کشتار را مردود می‌دانیم. سوریه باید به ثبات برگردد و بعد مردم به هر کس که رای داده‌اند مورد قبول ما است.»

سپاه پروژه های بزرگ را برعهده بگیرد

روحانی در تاکید بر نقش سپاه در اقتصاد افزود: «سپاه پاسداران در بخش های مختلف به ویژه در بخش های اقتصادی می تواند به عنوان یک نیروی مکمل برای دستگاه های مختلف کشور ایفای نقش کند و هر جا لازم باشد وارد عمل شود.»

طرح وسیع خصوصی سازی شرکت های دولتی یکی از عرصه هایی که سپاه در آن حضور بسیار فعال اقتصادی از خود نشان داده است. خریدهای سپاه و بسیج اغلب با اعتبارات وکمک مالی نهادهایی مانند تعاونی های سپاه و بسیج و شرکت های وابسته مانند بنیاد تعاون سپاه و مؤسسۀ مالی-اعتباری انصار انجام شده است. یکی از نمونه های نهادهای مالی این چنینی شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان است.

در زمینه خروج سپاه از اقتصاد ایران احمد هاشم استاد دانشگاه ننیانگ تکنولوژی سنگاپور به شرق پارسی گفته بود: «سپاه پاسداران و نقش آن در عرصه های اقتصادی، سیاسی و نظامی تابوی بزرگی است که تغییر آن توسط دولت یازدهم و هر دولت دیگری بعد از آن به راحتی میسر نخواهد بود.»

روحانی با تصریح وضعیت سخت معیشتی مردم و وضع رکودی اقتصاد ایران تصریح کرد: «شرایط امروز ما معلوم است کشوری که در گذشته دو و نیم میلیون بشکه نفت می فروخت امروز این رقم به کم تر از یک میلیون بشکه کاهش یافته است و در شرایطی هستیم که امسال باید هفت و نیم میلیون تن گندم وارد کنیم.»

وی به وضوح از سپاه دعوت کرد در اقتصاد کشور سهم بیشتری بردارد: «در چنین شرایطی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید آستین ها را بالا بزند و بخشی از بار دولت را برای خدمت به مردم و نظام به دوش کشد.»