رییس جمهور فرانسه در جمع سفیران خارجی در پاریس سخنرانی کرد – آژانس خبری فرانسه

رییس جمهور فرانسه در جمع سفیران خارجی در پاریس سخنرانی کرد – آژانس خبری فرانسه

رییس جمهور فرانسه دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس بزرگ بین المللی پاریس در باره اوضاع عراق و مبارزه علیه داعش را بررسی می کند.

در حالی که فرانسه در حال آماده کردن مقدمات بر گزاری یک کنفرانس بزرگ بین المللی در باره عراق در پاریس است، فرانسوا اولاند اعلام کرد که گزینه دعوت از ایران برای شرکت در این کنفرانس را بررسی می کند.

پاریس تلاش دارد در هفته های پس از اجلاس آینده سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک، و به محض آنکه دولت وفاق ملی در عراق به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر جدید این کشور شکل بگیرد، میزبان این کنفرانس باشد.

احتمال دعوت از ایران در حالی مطرح می شود که فرانسه پیشتر در مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای ۵+۱ فشار بیشتری نسبت به بقیه کشورها بر ایران وارد کرده بود.

اولاند گفته، هرچند فرانسه به تلاش‌های خود برای در فشار قرار دادن ایران برای متوقف کردن «هر برنامه ای برای ساخت سلاح هسته‌ای» ادامه می‌دهد، تهران می‌تواند یکی از طرف های مذاکره درباره چگونگی مقابله با گروه‌های افراطی در منطقه باشد.

رییس جمهور فرانسه طی یک سخنرانی خطاب به سفیران خارجی در پاریس گفت: «درست است که بحران عراق نشان داد، دغدغه‌های ما همیشه با یکدیگر متفاوت نیست». به گفته وی، دولت فرانسه می‌خواهد در هفته‌های آتی، کنفرانسی را در پاریس برای بحث درباره موضوع مذکور برگزار کند.

ایران که همواره تاکید کرده که برنامه هسته ای برای اهداف صلح جویانه است، به طرفداری از برخی گروه های قومی در برابر حمله های گروه داعش در عراق معروف است.

به احتمال قوی تمامی کشور های همسایه عراق، از جمله ایران در کنفرانس بزرگ بین المللی پاریس شرکت خواهند کرد. تنها استثنا در این کنفرانس، بشار اسد رییس جمهور سوریه خواهد بود که فرانسه از هم اکنون این کشور را از شرکت در کنفرانس پاریس کنار گذاشته است.

اولاند گفت: «بگذارید شفاف بگویم، اسد نمی تواند شریک ما در جنگ با تروریسم باشد. نمی توان بین دو رژیم خاصم یکی را انتخاب کرد.»