جلسه شورای امنیت سازمان ملل

جلسه شورای امنیت سازمان ملل

در پی انتشار خبرها مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و واکنش و درخواست مقامات بسیاری از کشورهای جهان، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه نشست فوری برگزار داد.

این نشست فوری به درخواست فرانسه، کره جنوبی، بریتانیا، لوکزامبورگ و ایالات متحده تشکیل شده بود.

مخالفان حکومت سوریه روز چهارشنبه نیروهای دولتی را به استفاده از گازهای سمی در جریان درگیری ها متهم کردند و اعلام کردند که در این حمله چند صد نفر از جمله تعداد زیادی کودک کشته شده اند.

تعداد کودکان و دیگر قربانیان حملات شیمیایی روز چهارشنبه هنوز به طور دقیق مشخص نیست در همین حال خبرگزاری رویترز اعلام کرده است آمار از کشته شدن ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر در پی این حملات حکایت می کند.

از سوی دیگر دولت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی و حمله روز چهارشنبه را تکذیب کرده است.

کشورهای متعددی حمله روز چهارشنبه را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نامه مشترکی که دیپلمات‌های فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا به دفتر دبیرکل سازمان ملل نوشته‌اند، از بازرسان این نهاد خواسته شده که “هر آنچه می‌توانند، انجام دهند تا فورا به محل و منابع اطلاعات دسترسی پیدا کنند”.

مشخص نیست دولت سوریه چنین اجازه‌ای را به گروه بازرسان سازمان ملل در سوریه بدهد یا خیر چراکه دمشق فقط برای بازرسی از سه منطقه، که از پیش در مورد آنها اتهاماتی وجود داشته، اجازه صادر کرده است.

با این همه بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، گفته است، گروهی که از سوی این نهاد در سوریه است، در مورد اتهام‌های روز چهارشنبه هم تحقیق خواهد کرد.

سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد بعد از این نشست، در بیانیه ای گفت که آقای بان کی مون از شنیدن خبرها مبنی بر استفاده از این سلاح ها بهت زده شده است.

وی گفت گروه تحقیقاتی که برای بررسی استفاده از این سلاح ها اکنون در سوریه به سر می برند، درباره آنچه روز چهارشنبه رخ داد نیز تحقیق خواهند کرد.

در این میان علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس، ضمن محکوم کردن انفجارات تروریستی سوریه گفت: کشورهایی که برای براندازی نظام سوریه طراحی و اقدام می‌کردند، باید پاسخگوی خون به ناحق ریخته شده افراد بیگناه در اقدامات تروریستی امروز (روز چهارشنبه) دمشق باشند.

شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره ”حملات شیمیایی” در حومه دمشق گفت: ”ما و جهان با دیدن صحنه های این کشتار انسانی زشت در شماری از شهرهای سوریه با استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی که در قانون بین المللی ممنوع است، بهت زده شدیم؛ رخدادی که صدها تن از بی گناهان را که اکثر آنها زنان و کودکان تشکیل می دهند، در مقابل دیدگان وجدان جهانی، به کام مرگ فرو برد.”