پنتاگون گزارش فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را تقدیم کنگره آمریکا کرد

آنکارا: سعید عبد الرازق

دولت ترکیه روز گذشته ۴ زندانی را که در خصوص تحقیقات پرونده مؤسسه فرهنگی «آناتول» بازداشت شده‌بودند، آزاد کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، دو روز گذشته نیز ۱۳ نفر از ۲۰ نفری که دادستانی کل استانبول دستور بازداشت آنها را در خصوص تحقیقات همین پرونده داده بود، دستگیر شدند.
این ۱۳ نفر متهم به همکاری با عثمان کافالا رئیس مرکز فرهنگی «آناتول» و دست داشتن در توسعه گستره تظاهرات پارک جیزی در سال ۲۰۱۳ برای براندازی دولت با جذب فعالان از خارج ترکیه شدند.
این بازداشت‌ها موج اعتراضات بسیاری از جانب سازمان‌های جهانی حقوقی و برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا را در پی داشت.
سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته در بیانیه‌ای از اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه خواست تا برای نقض حقوق بشر در حق معارضان و فعالان به بهانه مسائل امنیتی حدی قائل شود.
این سازمان عنوان کرد قوانین اضطراری موقتی که بعد از کودتای شکست‌خورده در ترکیه وضع شد دائمی شده که شامل اخراج خودسرانه قضات و برخی کارمندان، منع خروج برخی افراد از کشور، ممنوعیت تجمع‌های عمومی و اجازه دادن به پلیس برای دستگیری مظنونان برای مدت طولانی بدون دادن هیچ توضیحی به آنها است.
این سازمان تأکید کرد ترکیه نیاز مبرم به جامعه مدنی قوی، رسانه آزاد و قوه قضائیه مستقل دارد.
سازمان عفو بین‌الملل فراخوان امضای شکایت‌نامه‌ای را روی پایگاهش داد که از ارودغان در جهت گذاشتن حد برای نقض حقوق بشر به اسم امنیت ملی است.
گفتنی است ترکیه حدود ۴۰۰ هزار دانشگاهی، نظامی، مدنی و … را به جرم ارتباط با فتح‌الله گولن توقیف یا برکنار کرده‌است.
هیثر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو روز گذشته عنوان کرد شفافیت، حاکمیت قانون و آزادی بیان پایه‌های اساسی دموکراسی بوده و شکوفایی شراکت آمریکا و ترکیه را وابسته به آن دانست. وی از مقامات ترکیه خواست ضامن آزادی بیان، تجمع‌های عمومی، محاکمه‌هایی عادلانه، قوه قضائیه‌ای مستقل و آزادی بازداشت شدگان شوند.
در این میان وزارت دادگستری نیز معامله کردن با ترکیه در خصوص تحویل گولن را رد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص این شایعات عنوان کرد پرونده گولن متعلق به وزارت دادگستری بوده و وزارت خارجه و کاخ سفید در آن دخالتی ندارند.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه دو روز گذشته نیز بعد از دیدار با اعضای پارلمان آمریکا در کانادا اعلام کرد که آنکارا اسناد بیشماری را تحویل واشینگتن داد تا گولن و اعضای جنبش او را تحویل دهد. وی از آمادگی کشور خود برای ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص سخن گفت و بر تروریستی بودن جنبش گولن تأکید کرد.
در این میان پنتاگون شب جمعه گزارش فروش ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ به ترکیه را تقدیم کنگره آمریکا کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی» مایک آندروس، سخنگوی پنتاگون عنوان کرد گزارش تقدیم کنگره شده و منتظر تصمیم‌گیری در این خصوص هستند.
وی همچنین عنوان کرد وزارت دفاع پایبند همکاری با کنگره در پاسخگویی به همه سوالات آن در این باره است و طی روزهای آینده اطلاعاتی در خصوص گزارش و مرحله بعد از آن تقدیم خواهد داد.