یکی از وزرای عراقی به دلیل همکاری برادرش با داعش استعفا کرد

بغداد: حمزه مصطفی

پس از گذشت کمتر از یک هفته از رأی اعتماد پارلمان عراق به شیماء الحیالی وزیر آموزش و پرورش، برادرش در یکی از فیلم‌های داعش که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، دیده شد. الحیالی هنوز در پارلمان سوگند یاد نکرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، شیماء الحیالی از سوی خمیس الخنجر رهبر «پروژه عربی» وابسته به محور ملی (سنی) پیشنهاد شده بود.
وزیر آموزش و پرورش پس از تقدیم استعفای خود به عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای گفت: «من قبل از هر چیز یک زن عراقی هستم که مستقل بوده و هیچ‌گاه وابسته به حزب یا گروهی نبودم. من به عنوان یک دانشگاهی از دانشگاه موصل برای سمت وزارت آموزش و پرورش کاندیدا شدم. من در دانشگاه موصل و ادارات و نهادهای امنیتی آن شناخته شده هستم و همچنان در این دانشگاه مشغول به کار هستم».
وی در ادامه افزود: «برادر من مانند تعداد بسیار زیادی از مردم شریف نینوا توسط داعش ربوده شده و به کار و فعالیت در اداره‌های آنها مجبور شده‌است. او مانند بسیاری از افراد دیگر وادار به شرکت در تیزرهای تبلیغی داعش شده، اما تاکنون سلاح حمل نکرده و دستش به خون هیچ عراقی آغشته نشده‌است».
در این میان، یکی از رهبران «پروژه عربی» که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «الخنجر با اعلام این خبر به نمایندگان موصل که وزارت آموزش و پرورش سهم آنها شده، از آنها خواست فردی مناسب را برای این سمت انتخاب کنند. صبا الطایی، شیماء الیحالی که یک دانشگاهی معروف است را برای این وزارت معرفی کرد».
وی در ادامه ائتلاف «القرار» به ریاست اسامه النجیفی را به انتشار این فیلم متهم کرد و گفت: «هدف آنها از این کار تخریب ما است، زیرا بین دو ائتلاف در خصوص وزیر آموزش و پرورش اختلاف نظر وجود دارد».
اثیل النجیفی یکی از رهبران و برادر رئیس ائتلاف «القرار» نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «ائتلاف القرار برای سمت وزارت آموزش و پرورش شخصیت‌هایی از نینوا را پیشنهاد کرده بود، اما عادل عبدالمهدی کاندیدای خمیس الخنجر را برای گرفتن رأی اعتماد به پارلمان معرفی کرد».
وی در ادامه در خصوص همسر الحیالی گفت: «در زمانی که اسامه النجیفی رئیس پارلمان بود، همسر وزیر یکی از کارمندان پارلمان و یکی از اعضای تیم حفاظتی النجیفی بود، اما النجیفی در سال ۲۰۱۴ که به سمت معاون رئیس‌جمهور تعیین شد، وی را به دلیل بازگشت به موصل و تسلیم سلاح خود به داعش، از مجموعه خود خارج کرد».