علی صدرالدین بیانونی رهبر سابق اخوان المسلمین سوریه-عکس از الشرق الاوسط

علی صدرالدین بیانونی رهبر سابق اخوان المسلمین سوریه-عکس از الشرق الاوسط

اخوان المسلمین سوریه اعلام کرده است به رایزنی های سیاسی بر سر تشکیل حزب جدید سیاسی با نام حزب قانون اساسی و آزادی، یا بر اساس نام عربی آن «وعد»، پایان داده است. علی صدرالدین بیانونی، رهبر سابق اخوان المسلمین سوریه، در گفت وگوی اختصاصی با الشرق الاوسط اعلام کرد که رهبری حزب جدید «وعد» بر عهده دکتر محمد ولید خواهد بود.

بیانونی روز چهارشنبه در گفت و گو با الشرق الاوسط از ترکیه گفت که اخوان المسلمین تشکیل حزب «وعد» را به طور رسمی روز ۱۲ نوامبر اعلام خواهد کرد. وی افزود که معاون رهبر این حزب یک مسیحی خواهد بود.

بیانونی همچنین اعلام کرد که مجمع قانونی «وعد» توافق کرده است تا یک سوم اعضای حزب جدید به اخوان المسلمین، یک سوم به دیگر اسلام گرایان و یک سوم آخر به دیگر چهره های لیبرال و ملی گرا اختصاص یابد. وی افزود که این حزب، حزبی لیبرال و ملی گرا خواهد بود که به روی همه عناصر جامعه باز خواهد بود، البته بر اساس اصول اسلامی.

اخوان المسلمین سوریه اصول این حزب را به ۱۰ مورد محدود کرده است. اصولی که محور آن‌ها مفاهیم برابری، عدالت، شرافت و آزادی، مکانیزم‌های اسلامی و تحقیقات اسلامی است. این حزب همچنین اهداف انقلاب را می پذیرد، به ترویج وحدت مردم و سرزمین سوریه می پردازد و آرمان‌های عدالت‌خواهانه از جمله حمایت از فلسطین را بر می گزیند.

اخوان المسلمین اعلام کرده است که نظام پارلمانی را برای تحقق توسعه و عدالت در همه سطوح برمی‌گزیند. همچنین اخوان المسلمین قول داده است که به تفکیک قوا و استقلال و انصاف نظام قضایی پایبند خواهد بود.

بیانونی به الشرق الاوسط گفت: «رهبران این حزب موافقت کرده‌اند که به اصول دموکراسی و آزادی برای ملت پایبند باشند و هیچ کس را از آن محروم نکنند.»

وی افزود: «هدف حزب وعد حمایت از مستضعف است و ایمان به حق، حمایت از ضعیف، و بازگرداندن همه حقوق مردم سوریه، صرف نظر از سابقه و نژاد آنها بدون تبعیص.»

اخوان المسلمین می گوید: «مکانیزم های این حزب برای دستیابی به این اهداف دموکراتیک خواهد بود. این مکانیزم ها آگاهی فکری، عقیدتی و سیاسی را از طریق گشایش مطالعات راهبردی و مراکز تحقیقاتی ارتقا خواهد داد.»

محمد ریاض الشقفه رهبر اخوان المسلمین سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرده است که اخوان درصدد تشکیل حزبی سیاسی بر مبنای اصول ملی گرایانه است، بدون آنکه کسی را کنار بگذارد.

تدارکات برای مراسم هفته آینده در ماه ژوئن گذشته طی کنفرانسی با شرکت بیش از یکصد چهره سیاسی سوریه صورت گرفت. طی این کنفرانس اصول این حزب و روش‌های اجرایی به تصویب اولیه رسید و رییس و دبیر کل حزب و نیز ۱۱ عضو کمیته اجرایی آن انتخاب شدند.

منابعی از داخل اخوان المسلمین سوریه تأیید کرده اند که سمت معاونت رییس حزب وعد به یک کشیش مسیحی داده خواهد شد و کمیته اجرایی این حزب نیز شماری از مسیحیان، علوی‌ها و کردها را شامل خواهد شد و همچنین اخوان المسلمین با در اختیار داشتن یک سوم عضویت‌ها نقش موثری در حزب ایفا خواهد کرد.

دکتر محمد وعید رییس «وعد» اهل شهر لاذقیه است. او فارغ التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق است و در بریتانیا هم تحصیل کرده است.