تعقیب امنیتی شرکت کنندگان در تظاهرات مقابل حوزه نفتی القرنه

بغداد: فاضل النشمی

یک تحقیق علمی که توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات علمی در بصره انجام شده، علت مسمویت بیش از ۱۴۰ هزار شهروند طی چهار ماه گذشته را مشخص کرد. این حادثه یکی از دلایل خشم مردم علیه حکومت و تظاهرات خشمگین آنها بود.
به گزارش الشرق الاوسط، مقامات محلی استان اعلام کردند، نتایج تحقیقات نشان می‌دهند، مقدار ماده «کادمیم» به شکل بسیار خطرناکی در آب‌های شط‌العرب افزایش یافته است و این یکی از علل اصلی مسمومیت واسهالی بود که ده‌ها هزار شهروند دچارش شدند.
معاون اداری استاندار بصره ضرغام الاجودی در کنفرانس مطبوعاتی که دیروز برگزار شد گفت «طی چند ماه گذشته و همزمان با افزایش میزان شوری آب‌های شط‌العرب، ۱۴۰هزار مورد مسمومیت در بصره ثبت شد. به همین منظور گروهی علمی تشکیل شد تا دلایل دقیق این حالت‌ها را مشخص کنند».
تحقیق به سفارش وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی، توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه «النهرین»، مرکز «پزشکی قانونی»، مرکز انرژی‌های تجدید شونده و همکاری مدیریت و حذف مواد شیمیایی خطرناک و بخش علوم زیستی دانشگاه بغداد و با حمایت عالم دینی محمد الیعقوبی انجام شد.
اجودی یادآور شد که «کار پژوهش و جمع آوری اطلاعات حدود دو ماه طول کشید. نمونه‌هایی از آبهای سطحی و زیرزمینی و گل‌های زمین‌های ساحلی شط‌العرب و نهرهای فرعی و ایستگاه‌های آب برداشته شد. نمونه‌ها که تعدادشان به ۶۵ مورد می‌رسید همه در آزمایشگاه‌های دقیق با استفاده از تکنولوژی روز بررسی شدند».
او افزود، نمونه‌برداری‌ها و تحلیل‌ها نشان داد «آب‌های شط‌العرب به چندین باکتری و بقایای کود و حشره کش‌ها، پسماند صنایع شیمیایی و نفتی آلوده‌است و مقدار نیترات، فسفر و پرتوها بیشتر از مقدار طبیعی افزایش یافته، اما عامل خطرناک‌تر آلودگی ماده کادمیم است به گونه‌ای که مقدار آلودگی‌ها به بالای ۳۵ برابر مقدار مجاز رسید. در همین حال مقدار روی چند ده برابر بود» این مقام مسئول یادآور شد «مقدار آلودگی در مناطق مشترک شط العرب بین عراق و ایران بسیار خطرناک‌تر است».
اجودی گفت «عوارضی که شهروندان در بصره گرفتار آن شدند، با عوارض مسمویت‌های حاد به وسیله ماده کادمیم همخوانی داشت. ماده‌ای که در بلند مدت عامل ابتلا به سرطان و پوکی استخوان و نارسایی کلیوی می‌شود» او تأکید کرد «باید بندهایی بر روی شط‌العرب ایجاد کرد نه تنها برای پیش‌گیری از پیش‌روی زبانه‌های آب شور، بلکه برای جدا کردن مرکز آلودگی در بخش جنوبی از بخش شمالی آن».
از طرفی دیگر مدیر محیط زیست بصره احمد حنون ضمن تأیید نتایج تحقیقی که معاون استاندار بصره اعلام کرد، اما به الشرق الاوسط گفت «عملیات نمونه برداری که پیش از این انجام دادیم نشان نداد که میزان ماده کادمیم بالا رفته، اما درمقابل نشان از افزایش میزان نمک‌ها در آب مناطق مختلف بصره داشت».
او ادامه داد «شاید گروه تحقیقاتی متخصص، نمونه‌هایی از آبهای شط‌العرب برده که دور از مناطقی بوده که ما پیش از این نمونه‌برداری کرده بودیم. با این حال تحقیق، میزان آلودگی آب بصره را نشان می‌دهد و این برای ما ثابت شده بود».
در همین حال برخی فعالان به «الشرق الاوسط» گفتند نیروهای ارتش و پلیس به منظور دستگیری افرادی که چند روز پیش در مقابل حوزه نفتی القرنه تجمع اعتراض آمیز کرده بودند، اقدام به محاصره منطقه الهویر در شمال شهر بصره کردند. فعال مدنی حامد حافظ گفت، نیروهای ارتش دیروز منطقه الهویر را با زره‌پوش و خودروهای «هامر» محاصره کردند. آنها در جست‌وجوی افرادی بودند که احتمال می‌دهند در تظاهرات شرکت کرده بودند. حامد که از جمله فعالانی است که ماه گذشته با نخست وزیر عادل عبدالمهدی دیدار کرده، افزود: «به نظر می‌رسد نخست وزیر از تعهداتی که پیش از این به گروه بصره مبنی بر عدم تعقیب معترضان داده بود، عقب نشسته و امروز بصره شاهد موج تعقیب و دستگیر‌ی است».
حافظ درباره تحقیق مربوط به آلودگی آب بصره انجام شده گفت «تحقیق به خودی خود بسیار مهم است و شاید به آنچه در بصره اتفاق می‌افتد کمک کند، اما مشکل اینجاست که همه درباره آلودگی آب بصره حرف می‌زنند و درباره مشکل آلودگی هوا به وسیله گازهای چاه‌های نفتی سکوت می‌کنند. مسئله‌ای که از آلودگی آب دست‌کمی ندارد».