زن کرد در اطراف شهر کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

زن کرد در اطراف شهر کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

بیروت، الشرق الاوسط – رزمندگان کرد سوریه که در یکی از مناطق استراتژیک مرزی سرگرم جنگ با گروه داعش هستند، تهدید کرده اند که اگر ترکیه از آنها حمایت نظامی نکند روند صلح با این کشور را متوقف خواهند کرد.

نواف خلیل سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک که در سوریه مستقر است به الشرق الاوسط گفت: «روند صلح بین کردها و دولت ترکیه به تصمیم آنکارا درباره حمایت یا عدم حمایت از ما بستگی دارد.»

نیروهای داعش برای دهمین روز به حملات خود علیه کوبانی، شهری با اکثریت ساکنین کرد در مرز سوریه و ترکیه ادامه می دهند و این در حالی است که کردها با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا به شدت در مقابل این حملات مقاومت می کنند.

گروه داعش که از القاعده جدا شده روز شنبه محاصره اش را در اطراف کوبانی، که عین العرب هم نامیده می شود، تنگ تر کرد و در این میان نیروهای کرد درباره خشونت های گروه داعش هشدار می دهند.

نیروهای کرد مستقر در کوبانی روز جمعه نیز در بیانیه ای از آنکارا خواسته بودند تا برای جلوگیری از پیشروی گروه اسلامگرای داعش، به آنها سلاح و مهمات بدهد.

در این بیانیه آمده بود: «ما از دولت ترکیه می خواهیم به ما سلاح های پیشرفته و مهمات بدهد تا حملات گروه اسلامگرا را پاسخ دهیم.» این بیانیه همچنین هشدار داده بود که «نرمی در قبال این سازمان، سرنوشت مردم ما را به مخاطره می اندازد و خطر [اسلامگرایان] را در طول مرز جنوبی ترکیه افزایش می دهد.»

سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک گفت: «این بیانیه ترکیه را در مقابل مسئولیت هایش قرار می دهد و رابطه ما با آنرا تبیین می کند.» وی افزود: «این مساله نیات ترکیه را پس از ابراز حمایت آن از ائتلاف بین المللی در مقابله با داعش روشن می کند.»

وی در همین حال گفت: «اگر ترکیه به خواسته های ما پاسخ ندهد، اخبار مبنی بر اینکه این کشور از این سازمان اسلامگرا حمایت می کند، تایید می شود.»

به گفته آقای خلیل، چندهزار کرد شامل نیروهای رزمی و زنان و کودکان روز جمعه برای ارائه کمک نظامی و دادن روحیه به دیگر کردهای ساکن کوبانی با عبور از مرز ترکیه وارد سوریه شدند.

وی همچنین گفت که هزاران کرد در طول مرز مستقر شده اند تا اطمینان یابند ترکیه به داعش کمک نمی کند.

حدود ۱۵۰ هزار کرد از هنگام آغاز حملات داعش به شهر کوبانی در یک هفته پیش، به ترکیه گریخته اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز جمعه اعلام کرد رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفته است که برای حفاظت از هزاران پناهنده سوری که در طول مرز ترکیه جمع شده اند، باید «منطقه امن» ایجاد شود.

ترکیه در مشارکت حملات علیه داعش در سوریه و عراق به رهبری آمریکا مردد بوده است. در همین حال روز جمعه اردوغان گفت که دولتش سرگرم بررسی راه های حمایت از ائتلاف بین المللی (علیه داعش) است.