نمایی از دانشگاه علوم پزشکی در ایران

نمایی از دانشگاه علوم پزشکی در ایران

فرهنگستان علوم ایران که خود از نهادهای وابسته به نهاد ریاست جمهوری در ایران است، در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران از او خواسته به “شرایط بحرانی و فضای امنیتی دانشگاه ها” پایان دهد.

فرهنگستان علوم در این نامه وضعیت کنونی آموزش عالی در کشور را بحرانی دانسته است و اعلام کرده است: “نخستین گام برای تحقق این مهم، تدوین چشم انداز دانشگاه آینده و اجرای صحیح و کامل برنامه های توسعه، عدم دخالت نهادهای غیردانشگاهی و از بین بردن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه است.”

این نامه در هفت بند از سوی رئیس فرهنگستان به آقای روحانی ارائه شده است.

فرهنگستان علوم یکی از فرهنگستان‌های ایران است که فعالیت خود را رسما در سال ۱۳۶۹ آغاز کرد.

در حال حاضر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران است.

در نامه فرهنگستان علوم به رئیس جمهور ایران همچنین آمده است که “تدوین و اجرای سیاست‌های مناسب در زمینه آموزش عالی، تضمین کننده پیشرفت‌های کشور است. سامان بخشیدن به وضع بحرانی حاکم بر آموزش عالی کشور به ویژه دانشگاه‌ها از دغدغه های اصلی دانشمندان، دانشگاهیان و صاحبان علم و خرد و اندیشه” ایران است.

حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در دوران تبلیغات ریاست جمهوری از فضای امنیتی موجود در دانشگاه ها انتقاد کرده و وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات برای ایجاد تحول در این زمینه و تغییر این فضا تلاش خواهد کرد.

روحانی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور هم در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دانشجویان، از اهمیت وجود نشاط در دانشگاه‌ها صحبت کرد و گفت که فضای دانشگاه‌ها باید “فضائی بازتر”، بااحساس امنیت بیشتر و با آزادی بیشتر برای اظهار نظر باشد.

حسن روحانی در یکی از اولین اقدامات خود پس از آغاز به کار، جعفر میلی منفرد را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به مجلس ایران معرفی کرده بود اما نمایندگان مجلس ایران به او رای اعتماد ندادند.

به نوشته بی بی سی فارسی، میلی منفرد در سخنرانی دفاعیه اش در مجلس گفته بود که در صورت تصدی وزارت علوم، هدف اصلی برنامه او “حرکتی پرشتاب‌تر و همه‌جانبه در روند تقویت تولید علم و رشد علمی در محیطی بانشاط، باثبات، آرام، بدون تنش و به دور از حاشیه‌های غیرعلمی است.”

پس از اینکه وزیر پیشنهادی رئیس جمهور جدید ایران با رای مجلس از راهیابی به دولت بازماند، آقای روحانی جعفر توفیقی، دومین وزیر علوم در کابینه محمد خاتمی را طی حکمی به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

توفیقی هفته گذشته در مصاحبه اختصاصی با شرق پارسی گفت: “ دانشگاهیان انتظار دارند که در انتخاب مدیران دانشگاهی، مدیران گروه ها، روسای دانشکده ها و در مواردی رییس دانشگاه ها مشارکت بیشتر داشته باشند. همچنین دانشجوها از دولت جدید انتظار دارند که فضای بازتری برای فعالیت تشکل های دانشجویی فراهم شود و دانشگاه محل یک سلیقه خاص نباشد بلکه با رعایت قوانین و مقررات، تشکل های مختلف با سلیقه ها، عقاید مختلف بتوانند در دانشگاه ها فعالیت کنند و فضا چندان امنیتی نباشد تا مانعی برای فعالیت تشکل ها شود.”

وی خاطرنشان کرد: “این مسائل که از اساسی ترین مطالبات دانشگاهیان محسوب می شود، در هفته های گذشته به رییس جمهور ارائه شده است و انتظار رود که افرادی در وزارت علوم مصدر امور قرار بگیرند که بتوانند راهکارهایی برای این مشکلات داشته باشند.”

از میان رفتن فضای امنیتی دانشگاه ها خواسته بسیاری گروه های سیاسی و دانشجویی در ایران بوده است و درخواستی مشابه درخواست فرهنگستان علوم پیش از این نیز مطرح شده است.

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۸ تیرماه امسال (۹ ژوئیه) در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رفع محدودیت از “چهره‌های برجسته” شدند. ۵۱۶ دانشجوی این دانشگاه در این نامه از روحانی خواستند که “برای تغییر فضای امنیتی حاکم بر کشور و آزادی زندانیان سیاسی تلاش کند”.