استقبال رسمی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان برای حضور در جشن نوروز در کابل

استقبال رسمی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان برای حضور در جشن نوروز در کابل

روسای جمهوری ایران، افغانستان و تاجیکستان در دیدار سه جانبه در حاشیه برگزاری جشن جهانی نوروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان ضمن گفتگو و تبادل نظر بر لزوم تقویت زبان فارسی و گرامیداشت نوروز تاکید کردند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه در سخنانی در پنجمین جشن جهانی نوروز در کابل با بیان اینکه نوروز یادگار مدنیتی رفیع و انسانی است، گفت: نوروز فقط یک آیین نیست، میعادگاه فرهنگ‌ هایی است که اعتدال ربیع را پاس می دارند و به تبعیت از طبیعت خود هم به اخلاق حسنه اعتدالی متخلق می شوند.

روحانی گفت: اگرچه این مراسم یک اجتماع فرهنگی است اما می ‌توان آن را به پیوندی سیاسی و اقتصادی بدل کرد، و افزود: می‌توانیم پایه‌ گذار یک اتحاد جامع منطقه‌ای باشیم که توسعه و پیشرفت ملت‌ها هدف مشترک آن باشد و کیفیت زندگی در منطقه را ارتقا دهد.

روحانی اظهار امیدواری کرد انتخاباتی که افغانستان در پیش رو دارد گامی دیگر در جهت آرامش و پیشرفت برای این سرزمین و بخشی از عیدانه امسال باشد.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان هم در جشن جهانی نوروز گفت که نوروز بهانه‌ای برای کشورهای منطقه است تا برای توسعه همگرایی و حل مشکلات منطقه‌ای یکجا بکوشند.

کرزی افزود که کشورهای منطقه نمی‌توانند بدون این همگرایی مشکلات موجود در منطقه را که تروریسم در راس آن قرار دارد، حل سازند.

امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان نیز در این مراسم گفت که در منطقه نوروز، ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند سبب توسعه کشورهای‌ منطقه شود.

او به طور مشخص به وجود انرژی طبیعی و آب شیرین در منطقه اشاره کرد و گفت که کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از این منابع رشد اقتصادی بیشتری داشته باشند.

آقای رحمان همچنین در مورد ظرفیت‌های حمل و نقل در منطقه گفت که ساخت راه آهن بین کشورهای منطقه می‌تواند باعث وصل دو مرکز بزرگ تمدنی آسیا و اروپا شود.

دکتر محمد بقایی ماکان، نویسنده و پژوهشگر، فرهنگ ایرانی را مهمترین عامل همگرایی در منطقه دانست و به شرق پارسی گفت: “زبان و ادب فارسی یکی از مهمترین عواملی است که می تواند همگرایی در منطقه آسیا برای فارسی زبانان ایجاد کند. به طوری که مشاهده می کنیم طی سالهای اخیر مراسم نوروز در کشورهای فارسی زبان با حضور سران عالی رتبه برگزار می شود و این نشان از اهمیت فرهنگ ایرانی است”.

وی افزود: «با توجه به شعار اعتدال گرایی رئیس جمهور ایران و نکاتی که ایشان در طی چند ماه اخیر که دولت را در دست گرفتند و همینطور برنامه های تنش زدایی که طی این چند ماه پیشه کردند حضور ایشان در مراسم نوروز نیز نشان دهنده همان سیاست تنش زدایی و اعتدال گرایی است. لذا روحانی می تواند با حضور در چنین مراسمهایی که جنبه فرهنگی آن بسیار قوت دارد راهکارهای اعتدال گرایی را در منطقه پیگیری و عملی سازد».

از سوی دیگر با حضور روسای جمهور ایران، افغانستان و تاجیکستان، نشست سه جانبه کشورهای فارسی زبان در حاشیه برگزاری جشن جهانی نوروز در کابل برگزار شد.

قرار است در حاشیه جشن نوروز نشستی چهارجانبه نیز میان روسای جمهور افغانستان، پاکستان، ایران و تاجیکستان نیز برگزار شود.

نخستین دوره «جشن جهانی نوروز» ۷ فروردین ۱۳۸۹ در تهران با حضور رییسان جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق و همچنین وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، معاون نخست وزیر ترکیه و سفیران کشورهای حوزه نوروز برگزار شد.

تاجیکستان و ترکمنستان در سالهای گذشته میزبان جشن جهانی حوزه نوروز بودند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در جشن جهانی نوروز که سال ۱۳۹۲ در ترکمنستان برگزار شد، از سران حوزه تمدنی نوروز دعوت کرد که جشن نوروز سال ۱۳۹۳ را در افغانستان تجلیل کنند.

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر نوروز را با ۳ هزار سال قدمت در کشورهای ایران، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، عراق و بسیاری دیگر از کشورهای جهان گرامی می دارند.