هواپیماهای لوفت هانزا

هواپیماهای لوفت هانزا

بریتانیا از آلمان خواسته است که برای مبارزه با تروریسم اطلاعات مسافران را در اختیار این کشور قرار دهد، در غیر این صورت هواپیماهای آلمانی حق فرود در بریتانیا را نخواهند داشت. آلمان این اقدام را نقض حریم شخصی می‌داند.

بریتانیا اعلام کرد، در صورتی که آلمان مقررات جدید بریتانیا را نپذیرد، از فرود هواپیماهای شرکت‌های این کشور در خاک بریتانیا ممانعت به عمل خواهد آمد. بریتانیا به تازگی از آلمان خواسته برای مبارزه با تروریسم اطلاعات مسافران را در اختیار مقامات بریتانیایی قرار دهند.

بریتانیا خواسته که اطلاعات مسافران ورودی به این کشور را پیش از فرود هواپیما در اختیار داشته باشد. آلمان این امر را ناقض حریم شخصی افراد می‌داند.

به گزارش گاردین، لندن و برلین هم‌اکنون مذاکرات فوری ترتیب دادند و بریتانیا امیدوار است آلمان را قانع کند تا قوانین مربوط به حفاظت اطلاعات را که امکان ارائه لیست مسافران را سلب می‌کند، تغییر دهد.

بریتانیا از این اقدام به عنوان بخشی از مجموعه اقداماتی گسترده‌تر در مقابله با تروریسم یاد می کند که قرار است در ماه جاری اعلام شود. این اقدامات قرار است روند پیوستن اسلام‌گرایان تندروی بریتانیایی‌ و اروپایی‌ به تروریست‌ها در سوریه و عراق را متوقف کرده و همچنین از ورود افراط‌گرایان به بریتانیا جلوگیری کند.

دیوید کامرون٬نخست‌وزیر بریتانیا٬ در ماه سپتامبر٬ اعلام کرده بود «شرکت‌های هوایی باید مطابق لیست پرواز ممنوع ما عمل کنند٬ به ما اطلاعات لیست‌های مسافران را بدهند و الزامات امنیتی ما را رعایت کنند. اگر چنین نکنند٬ پروازهایشان نمی‌توانند در بریتانیا فرود بیایند.»

روند فعلی به این ترتیب است که اطلاعات پرواز تنها نیم ساعت قبل از فرود هواپیما به بریتانیا ارائه می شود. کامرون با انتقاد از این روند هشدار داد، اگر فردی در میان مسافران باشد که حق ورود به کشور را نداشته باشد، بریتانیا از فرود هواپیما جلوگیری خواهد کرد.

با مخالفت آلمان، مارک سدویل٬ یکی از مقامات ارشد وزارت کشور بریتانیا٬ اعلام کرد که در صورت عدم ارائه اطلاعات مسافران، فرودگاه‌های این کشور پذیرای هواپیماهای آلمانی نخواهند بود.

سدویل گفت از کشورهایی که قوانین حفظ حریم شخصی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد می‌خواهد تا در قوانین خود تغییراتی ایجاد کنند. او گفت شرکت‌های هواپیمایی آلمان در میان آن دسته از شرکت‌هایی هستند که پس از آن‌که بریتانیا ممنوعیت فرود را عملی کند از فرود آن‌ها ممانعت خواهد شد.

لیست مسافران تنها شامل اسامی آن‌ها نمی‌شود٬ بلکه مقصد سفر و همچنین اطلاعات شخصی نظیر آدرس خانه٬ شماره کارت‌های اعتباری٬ و دیگر اطلاعاتی را که به سرویس‌های اطلاعاتی اجازه می‌دهد تصویر مشخصی از مسافران را بدست آوردند در برمی‌گیرد.